Bezpieczeństwo w lotnictwie. Procedury chronią, o ile są przestrzegane

"Terrain, pull up!" – ostrzeżenia, generowanie przez lotnicze systemy bezpieczeństwa, rozlegają się w kabinie pilotów, informując o zagrożeniu. Czym są i jak działają najważniejsze systemy chroniące wielkie maszyny przed uderzeniem w ziemię?

Ilyushin IL-76MD aircraft of the Ukrainian Air Force as seen flying and landing at Kleine Brogel Military Air Base EBBL airport in Belgium before the International Sanicole Airshow at Sanicole Airfield Vliegveld at Hechtel - Eksel / Leopoldsburg / Beverlo Airfield EBLE a former Belgian military airfield. UkrAF inherited he heavy transport airplane after the Soviet collapse. The Ilyushin Il-76 has the registration 76683, NATO type name Candid. It is a multi-purpose, fixed-wing, four-engine turbofan strategic airlifter designed by the Soviet Union's Ilyushin design bureau. Kleine Brogel, Belgium on September 2019 (Photo by Nicolas Economou/NurPhoto via Getty Images)Samolot Ił-76MD
Źródło zdjęć: © GETTY | NurPhoto
Łukasz Michalik

Samolot nie bez przyczyny uchodzi za jeden z najbezpieczniejszych środków transportu. Choć co pewien czas uwagę świata zwracają tragiczne wydarzenia, w których jednorazowo ginie wielu pasażerów, statystyki są jednoznaczne.

Zarówno w przeliczeniu na liczbę godzin w powietrzu, przebyty dystans czy liczbę przewiezionych pasażerów, trudno o bezpieczniejszy sposób podróżowania od samolotu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić statyw Ulanzi Fotopro F38 Quick Release Video Travel Tripod 3318?

Współczesne maszyny pasażerskie są pełne rozwiązań ułatwiających pilotom unikanie różnych zagrożeń. Wnikliwa analiza błędów, precyzyjne wnioski i drobiazgowe procedury skutecznie chronią przed wypadkami pod warunkiem, że są przestrzegane.

Pomoc dla pilota

Dlatego – aby doszło do katastrofy – zazwyczaj nie wystarczy jeden niefortunny przypadek. Z reguły prowadzi do niej łańcuch decyzji i okoliczności. Jakie zabezpieczenia chronią samolot przed rozbiciem? W rozmowie z Wirtualną Polską wyjaśnia to pilot jednej z linii lotniczych (rozmówca prosił o zachowanie anonimowości).

Przed katastrofą chroni EGPWS (Enhanced Ground Proximity Warning System) – system, który ostrzega o zbliżaniu się do ziemi. Ma on wgraną mapę z danymi o ukształtowaniu terenu czy wysokich obiektach wzniesionych przez człowieka. Dzięki niemu – i nawigacji GPS – samolot wie, gdzie jest. Dlatego właśnie niebezpieczny jest stosowany przez Rosjan spoofing (zakłócanie) GPS, przez który samolot może niewłaściwie oceniać wysokość, na której się znajduje.

Pilot Airbusa A320

To właśnie EGPWS odpowiada za ostrzeżenia, jak sygnały świetlne czy głosowy komunikat "terrain – pull up", nakazujący rozpoczęcie wznoszenia w celu uniknięcia uderzenia w ziemię.

EGPWS ostrzega także – w określonych sytuacjach – przed nadmiernym przechyleniem samolotu czy zmianą ukształtowania terenu, przez którą samolot może uderzyć np. w znajdujące się przed nim wzniesienie.

Kto podejmuje decyzje?

System ostrzega, ale nie działa automatycznie – to pilot musi zareagować na ostrzeżenia i wykonać przewidziany procedurami manewr.

Systemy, z których korzystamy, nie ingerują w sterowanie. To pilot musi przestrzegać procedur i wykonywać te działania, które są przewidziane w danej sytuacji. Choć powstają rozwiązania, które automatycznie reagują, chroniąc przed przekroczeniem granicznych wartości lotu (jak np. zbyt mała prędkość), to błędy popełnione przy ich projektowaniu mogą prowadzić do katastrof.

Pilot Airbusa A320

Przykładem takiego rozwiązania jest np. zastosowany przez Boeinga system MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), który bez wiedzy pilotów kontrolował statecznik poziomy samolotów. Ponieważ załogi nie były informowane o szczegółach działania systemu ani szkolone z jego obsługi, doprowadziło to do katastrof Boeingów 737.

Człowiek - najważniejsze ogniwo

Istnieją także rozwiązania chroniące przed kolizją w powietrzu – dba o to system TCAS/ACAS. Również i w tym przypadku – po analizie okoliczności, w których nad Szwajcarią doszło do zderzenia dwóch samolotów – wprowadzono procedurę, zakładającą pierwszeństwo wskazań pokładowego systemu antykolizyjnego nad poleceniami kontrolera lotów.

Pilot Airbusa A320

Na pomoc ze strony techniki można liczyć także podczas lądowania. Dzięki współpracy awioniki samolotu i infrastruktury naziemnej (ILS - Instrument Landing System) możliwe jest lądowanie w trudnych warunkach, na podstawie wskazań przyrządów.

ILS pomaga nie tylko wówczas, gdy widoczność jest ograniczona, ale – w przypadku najwyższej klasy tego systemu – pozwala na lądowanie w warunkach zerowej widoczności, gdy pilot w ogóle nie widzi pasa startowego.

Wszystkie te systemy wspomagają pracę załogi, ale jej nie zastępują. Choć istnieją rozwiązania, automatyzujące niektóre czynności, maszyna zawsze pracuje pod nadzorem człowieka, a za sterami samolotu musi znajdować się gotowy do interwencji pilot. To na nim spoczywa odpowiedzialność za bezpieczeństwo lotu i on – podejmując ostateczne decyzje – jest kluczowym ogniwem łańcucha zabezpieczeń.

Wybrane dla Ciebie
Symulacja walki F-35 z Su-30. Nie chcą ujawnić, kto zwyciężył
Symulacja walki F-35 z Su-30. Nie chcą ujawnić, kto zwyciężył
Chiny rozmieszczają je na Pacyfiku. Widzą wszystko
Chiny rozmieszczają je na Pacyfiku. Widzą wszystko
Nieznane drony w Europie. Pojawiły się na krańcach NATO
Nieznane drony w Europie. Pojawiły się na krańcach NATO
Incydent na wysokości 10 kilometrów. Coś uderzyło w samolot pasażerski
Incydent na wysokości 10 kilometrów. Coś uderzyło w samolot pasażerski
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta
Problem w otoczeniu Słońca. O tym zagrożeniu wiemy niewiele
Problem w otoczeniu Słońca. O tym zagrożeniu wiemy niewiele
Są główną tarczą antybalistyczną Ukrainy. Ta chce pozyskać kolejne 25 sztuk
Są główną tarczą antybalistyczną Ukrainy. Ta chce pozyskać kolejne 25 sztuk
Wszystko jasne. Berlin zdecydował w sprawie F-35
Wszystko jasne. Berlin zdecydował w sprawie F-35
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀