Bezpieczeństwo w lotnictwie. Procedury chronią, o ile są przestrzegane

"Terrain, pull up!" – ostrzeżenia, generowanie przez lotnicze systemy bezpieczeństwa, rozlegają się w kabinie pilotów, informując o zagrożeniu. Czym są i jak działają najważniejsze systemy chroniące wielkie maszyny przed uderzeniem w ziemię?

Ilyushin IL-76MD aircraft of the Ukrainian Air Force as seen flying and landing at Kleine Brogel Military Air Base EBBL airport in Belgium before the International Sanicole Airshow at Sanicole Airfield Vliegveld at Hechtel - Eksel / Leopoldsburg / Beverlo Airfield EBLE a former Belgian military airfield. UkrAF inherited he heavy transport airplane after the Soviet collapse. The Ilyushin Il-76 has the registration 76683, NATO type name Candid. It is a multi-purpose, fixed-wing, four-engine turbofan strategic airlifter designed by the Soviet Union's Ilyushin design bureau. Kleine Brogel, Belgium on September 2019 (Photo by Nicolas Economou/NurPhoto via Getty Images)Samolot Ił-76MD
Źródło zdjęć: © GETTY | NurPhoto
Łukasz Michalik

Samolot nie bez przyczyny uchodzi za jeden z najbezpieczniejszych środków transportu. Choć co pewien czas uwagę świata zwracają tragiczne wydarzenia, w których jednorazowo ginie wielu pasażerów, statystyki są jednoznaczne.

Zarówno w przeliczeniu na liczbę godzin w powietrzu, przebyty dystans czy liczbę przewiezionych pasażerów, trudno o bezpieczniejszy sposób podróżowania od samolotu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić statyw Ulanzi Fotopro F38 Quick Release Video Travel Tripod 3318?

Współczesne maszyny pasażerskie są pełne rozwiązań ułatwiających pilotom unikanie różnych zagrożeń. Wnikliwa analiza błędów, precyzyjne wnioski i drobiazgowe procedury skutecznie chronią przed wypadkami pod warunkiem, że są przestrzegane.

Pomoc dla pilota

Dlatego – aby doszło do katastrofy – zazwyczaj nie wystarczy jeden niefortunny przypadek. Z reguły prowadzi do niej łańcuch decyzji i okoliczności. Jakie zabezpieczenia chronią samolot przed rozbiciem? W rozmowie z Wirtualną Polską wyjaśnia to pilot jednej z linii lotniczych (rozmówca prosił o zachowanie anonimowości).

Przed katastrofą chroni EGPWS (Enhanced Ground Proximity Warning System) – system, który ostrzega o zbliżaniu się do ziemi. Ma on wgraną mapę z danymi o ukształtowaniu terenu czy wysokich obiektach wzniesionych przez człowieka. Dzięki niemu – i nawigacji GPS – samolot wie, gdzie jest. Dlatego właśnie niebezpieczny jest stosowany przez Rosjan spoofing (zakłócanie) GPS, przez który samolot może niewłaściwie oceniać wysokość, na której się znajduje.

Pilot Airbusa A320

To właśnie EGPWS odpowiada za ostrzeżenia, jak sygnały świetlne czy głosowy komunikat "terrain – pull up", nakazujący rozpoczęcie wznoszenia w celu uniknięcia uderzenia w ziemię.

EGPWS ostrzega także – w określonych sytuacjach – przed nadmiernym przechyleniem samolotu czy zmianą ukształtowania terenu, przez którą samolot może uderzyć np. w znajdujące się przed nim wzniesienie.

Kto podejmuje decyzje?

System ostrzega, ale nie działa automatycznie – to pilot musi zareagować na ostrzeżenia i wykonać przewidziany procedurami manewr.

Systemy, z których korzystamy, nie ingerują w sterowanie. To pilot musi przestrzegać procedur i wykonywać te działania, które są przewidziane w danej sytuacji. Choć powstają rozwiązania, które automatycznie reagują, chroniąc przed przekroczeniem granicznych wartości lotu (jak np. zbyt mała prędkość), to błędy popełnione przy ich projektowaniu mogą prowadzić do katastrof.

Pilot Airbusa A320

Przykładem takiego rozwiązania jest np. zastosowany przez Boeinga system MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), który bez wiedzy pilotów kontrolował statecznik poziomy samolotów. Ponieważ załogi nie były informowane o szczegółach działania systemu ani szkolone z jego obsługi, doprowadziło to do katastrof Boeingów 737.

Człowiek - najważniejsze ogniwo

Istnieją także rozwiązania chroniące przed kolizją w powietrzu – dba o to system TCAS/ACAS. Również i w tym przypadku – po analizie okoliczności, w których nad Szwajcarią doszło do zderzenia dwóch samolotów – wprowadzono procedurę, zakładającą pierwszeństwo wskazań pokładowego systemu antykolizyjnego nad poleceniami kontrolera lotów.

Pilot Airbusa A320

Na pomoc ze strony techniki można liczyć także podczas lądowania. Dzięki współpracy awioniki samolotu i infrastruktury naziemnej (ILS - Instrument Landing System) możliwe jest lądowanie w trudnych warunkach, na podstawie wskazań przyrządów.

ILS pomaga nie tylko wówczas, gdy widoczność jest ograniczona, ale – w przypadku najwyższej klasy tego systemu – pozwala na lądowanie w warunkach zerowej widoczności, gdy pilot w ogóle nie widzi pasa startowego.

Wszystkie te systemy wspomagają pracę załogi, ale jej nie zastępują. Choć istnieją rozwiązania, automatyzujące niektóre czynności, maszyna zawsze pracuje pod nadzorem człowieka, a za sterami samolotu musi znajdować się gotowy do interwencji pilot. To na nim spoczywa odpowiedzialność za bezpieczeństwo lotu i on – podejmując ostateczne decyzje – jest kluczowym ogniwem łańcucha zabezpieczeń.

Wybrane dla Ciebie

Dekada zmian. NATO wydaje na wojsko więcej niż reszta świata
Dekada zmian. NATO wydaje na wojsko więcej niż reszta świata
Już są nad Polską. Oto, z czym latają "dumy" mocarstwa UE
Już są nad Polską. Oto, z czym latają "dumy" mocarstwa UE
Stare armaty z ery Stalina. Ukraińcy z powodzeniem strącają nimi drony
Stare armaty z ery Stalina. Ukraińcy z powodzeniem strącają nimi drony
Operacja "rura gazowa 2.0". Rosjanie próbują dalej swojej specjalności
Operacja "rura gazowa 2.0". Rosjanie próbują dalej swojej specjalności
Wzmożona aktywność samolotów wojskowych nad Polską. Oto co to oznacza
Wzmożona aktywność samolotów wojskowych nad Polską. Oto co to oznacza
Rosyjskie drony nad Polską. Mocarstwo w odpowiedzi przysłało swoją "dumę"
Rosyjskie drony nad Polską. Mocarstwo w odpowiedzi przysłało swoją "dumę"
Dania wybrała. Ogromny sukces europejskiego konkurenta Patriota
Dania wybrała. Ogromny sukces europejskiego konkurenta Patriota
Misja NATO "Eastern Sentry". Luftwaffe wzmocni obecność w Polsce
Misja NATO "Eastern Sentry". Luftwaffe wzmocni obecność w Polsce
Czeskie śmigłowce Mi-171S na pomoc Polsce. Nikt inny w NATO nie ma takich maszyn
Czeskie śmigłowce Mi-171S na pomoc Polsce. Nikt inny w NATO nie ma takich maszyn
Tak formują się planety. Odkrycie naukowców to potwierdza
Tak formują się planety. Odkrycie naukowców to potwierdza
Mobilne laboratorium do pomiaru promieniowania. To nowa era w Polsce
Mobilne laboratorium do pomiaru promieniowania. To nowa era w Polsce
Czarne dziury pod lupą. Czy możemy zobaczyć ich eksplozję?
Czarne dziury pod lupą. Czy możemy zobaczyć ich eksplozję?