WAŻNE
TERAZ

NATO musi zmienić taktykę? Kontradmirał US Navy mówi, jak to zrobić

Katastrofa lotnicza w Płocku. Co warto wiedzieć o samolocie Jak-52?

Na pokazach lotniczych w Płocku samolot Jak-52 runął do Wisły. Pilot niestety poniósł śmierć, a impreza została przerwana. Co warto wiedzieć o maszynie, która uległa wypadkowi?

Jak-52 podobny do tego, który uległ katastrofie w Płocku
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY
Piotr Urbaniak

Jak-52 to tzw. samolot szkolny, czyli pierwotnie przeznaczony do nauki pilotażu. Został zaprojektowany w latach 70. w Związku Radzieckim i oblatany w roku 1976, aby szkolić pilotów paramilitarnej organizacji DOSAAF.

Pomysł upadł wraz z ZSRR, jednak bardzo dobre parametry lotu sprawiły, że Jak-52 produkowany jest do dzisiaj - w zakładach Aerostar w Rumunii. Obecnie maszynę można spotkać na pokazach akrobatycznych na całym świecie. Nie tylko w Europie, ale także w Stanach Zjednoczonych, Australii i Nowej Zelandii.

Jak-52, który rozbił się w Płocku jest idealny do podniebnych akrobacji

Technicznie rzecz biorąc, Jak-52 jest wykonanym w całości z metalu dolnopłatem, napędzanym 9-cylindrowym silnikiem gwiazdowym Wiedieniejew M-14P o mocy 265 kW. Dzięki temu rozwija prędkość maksymalną rzędu 237 km/godz.

Ale nie to jest najistotniejsze. Główny atut konstrukcji stanowi specjalny układ zasilania, który pozwala na 2-minutowy lot w pozycji obróconej. Metalowa konstrukcja dobrze znosi przeciążenia, od +7 do nawet -5 G. Ponadto, samolot słynie z możliwości błyskawicznego obrotu - do 180 stopni na sekundę.

Obraz
© Wikimedia Commons CC BY | Erik Coekelberghs

Jak-52 zdaje się być także maszyną bezpieczną. Koła nawet w pozycji schowanej lekko wystają z podwozia, przez co możliwe jest lądowanie po ewentualnej awarii systemu pneumatycznego.

Jednak wypadki są dość częste

Niestety, ostatnio wypadki samolotom Jak-52 przytrafiają się dość często. Choć trzeba mieć na uwadze, że akrobatyczna natura tego modelu sama niejako prowokuje niebezpieczne sytuacje.

14 czerwca 2019 r., w przeddzień katastrofy w Płocku, na pokładzie Jaka-52 zginęło dwóch wietnamskich żołnierzy. Z kolei w 2016 r. identyczny samolot rozbił się w Wielkiej Brytanii, zabierając życie pilota doświadczalnego RAF, Aleksa Jaya Parra. Również w 2016 r. dwóch pilotów Jaka-52 zginęło w wypadku w okolicach Czelabińska. A to tylko początek długiej listy incydentów z "pięćdziesiątym-drugim" w roli głównej.

Bądź co bądź, ciężko określić, ile z tych katastrof wynika z wad konstrukcyjnych samej maszyny, a w ilu przypadkach winę ponosi pilot. Akrobatyka lotnicza to ryzykowny sport.

Wybrane dla Ciebie

Wszechświat ma pamięć? Nowa teoria na to wskazuje
Wszechświat ma pamięć? Nowa teoria na to wskazuje
Dezinformacja na TikToku. Ekoinfluencerzy wprowadzają w błąd
Dezinformacja na TikToku. Ekoinfluencerzy wprowadzają w błąd
Nowe badania. Psy rozumieją słowa podobnie jak dzieci
Nowe badania. Psy rozumieją słowa podobnie jak dzieci
Nowy raport. Fale upałów i wzrost poziomu mórz
Nowy raport. Fale upałów i wzrost poziomu mórz
Postawili F-35 w stan gotowości. Będą pomagać w ochronie Polski
Postawili F-35 w stan gotowości. Będą pomagać w ochronie Polski
Rośnie w polskich lasach. Rekordzista to największy organizm świata
Rośnie w polskich lasach. Rekordzista to największy organizm świata
Szukali jej od dawna. Odkryli dopiero teraz
Szukali jej od dawna. Odkryli dopiero teraz
Dziesiątki czołgów T-72. Jednak oddadzą je Ukrainie?
Dziesiątki czołgów T-72. Jednak oddadzą je Ukrainie?
Uderzyła w Australię 11 milionów lat temu. A gdzie jest krater?
Uderzyła w Australię 11 milionów lat temu. A gdzie jest krater?
Nowoczesny system antydronowy. Zbudowali go sobie sami
Nowoczesny system antydronowy. Zbudowali go sobie sami
Czy można uciec z symulacji? Naukowcy analizują możliwości
Czy można uciec z symulacji? Naukowcy analizują możliwości
Tajemnica grobu Czyngis-chana. Co nauka mówi o jego miejscu pochówku?
Tajemnica grobu Czyngis-chana. Co nauka mówi o jego miejscu pochówku?