Kamery sportowe bez tajemnic. Jaką wybrać? Na co zwrócić uwagę?
Obecnie kamery sportowe są już dostępne dla każdego, kto dysponuje nawet niewielkim budżetem. Jak zawsze są tu punkty, na które należy zwrócić uwagę przy zakupie, dlatego postanowiliśmy je zebrać w tym poradniku, żeby ułatwić wybór.
Dawno, dawno temu...
No dobrze, nie tak dawno, bo pomysł na kamery sportowe narodził się w 2002 roku. Niszę odkrył Nick Woodman, który postanowił stworzyć sprzęt, który miał służyć do profesjonalnego utrwalania przygód. Stało się to po jego podróży do Australii, gdzie powstała seria materiałów, z których Woodman nie był specjalnie zadowolony. W 2004 roku powstała pierwsza kamera korzystająca z taśmy filmowej, a w 2006 dołączyła do niej cyfrowa i ruszyła karuzela akcji. W 2011 roku wprowadzono do kamer rozdzielczość HD. Firma, o której mowa to oczywiście GoPro.
Pierwsze urządzenia oferowały krótki czas pracy na baterii, a na jakość HD trzeba było poczekać do 2011 roku. Po upowszechnieniu się tego sprzętu do gry weszli inni producenci, a kamery Woodmana oczywiście nadal są stawiane za wzór. Obecnie przyzwoitą kamerę z zestawem akcesoriów można kupić już za około 500 zł.
Szeroki kąt
Żeby zapewnić wrażenia z pierwszego rzędu, kamery sportowe są wyposażone w obiektywy o polu widzenia sięgającym nawet 170 stopni. Przy pomocy oprogramowania można regulować ten parametr, dzięki czemu możecie uniknąć efektu tzw. rybiego oka. Wygląda on efektownie, ale nie zawsze jest to coś, czego oczekuje użytkownik. Już w tanich kamerach można zredukować pole widzenia nawet poniżej 100 stopni. Jeżeli macie taką potrzebę, to na rynku są także dostępne urządzenia z polem widzenia 360 stopni. W droższych kamerach traficie także na różne formy stabilizacji obrazu. Jeżeli sprzęt takowej nie oferuje, to można dokupić uchwyt tzw. gimbal, który eliminuje wstrząsy.
Klucz do sukcesu
Oprócz optyki niezwykle istotne są parametry matrycy i tu wszystko zależy od waszych wymagań i zasobności portfela. Absolutnym minimum oferowanym przez kamery sportowe jest nagrywanie filmów w rozdzielczości Full HD z prędkością 60 kl/s. W wyższych przedziałach cenowych spotkacie się z prędkościami rzędu 240 kl/s z Full HD i 120 kl/s przy 4K.
Matryce różnią się między sobą jakością, choć na tą wpływa również obiektyw. Producenci nie szaleją z ich rozmiarami i w przedziale do 2 tys. zł spotkacie zazwyczaj od 12 do 16 Mpx. Powyżej tej ceny można trafić nawet na 64 Mpx.
Funkcjonalność
Jak słusznie się domyślacie, nagrywanie filmów to nie wszystko, co potrafią kamery sportowe. Wykonują one również zdjęcia w różnych trybach, pozwalają na kręcenie w zwolnionym tempie lub łączenie fotografii w tak zwany timelapse - czyli film poklatkowy. Dzięki temu ostatniemu możecie na przykład uwiecznić proces powstawania jakiejś konstrukcji i zawrzeć to w krótkiej formie.
Zapis odbywa się standardowo na kartach pamięci, a każdy szanujący się producent oferuje odpowiednie oprogramowanie na urządzenia przenośne oraz komputery. Dzięki temu możecie szybko edytować nagranie i opublikować je w jednym z popularnych serwisów społecznościowych. W niektórych przypadkach można także wybrać opcję przekazywania nagranego materiału na przykład prosto do smartfona, z pominięciem zapisu na karcie. Spotykane moduły łączności to Wi-Fi oraz Bluetooth.
Wybierz mądrze
Oprócz powyższych parametrów dodalibyśmy jeszcze dwie kwestie, na które należy zwrócić uwagę. Z racji tego, że kamera sportowa może być używana w różnych sytuacjach, warto zapoznać się z ofertą akcesoriów do urządzenia będącego obiektem waszych zainteresowań. Wiedzą o tym również producenci i dlatego nawet do najbardziej przystępnych cenowo produktów oferują obudowy wodoodporne i wstrząsoodporne, różnego rodzaju mocowania na mocną taśmę samoprzylepną, szelki do montażu na klatce piersiowej, przedłużki i inne gadżety.
Powoli złotym standardem staje się umieszczanie dotykowego wyświetlacza na pleckach urządzenia. To pozwala na łatwą kontrolę i zmianę ustawień, a także podgląd nagranych materiałów. Dla bardziej wymagających przewidziano także urządzenia z modułem GPS, sterowaniem głosowym czy opcjami transmisji na żywo na przykład na platformach streamingowych.