Jeff Bezos i jego tajny projekt "Jarvis". To konkurencja dla SpaceX i Elona Muska
Wszystko wskazuje na to, że Blue Origin, firma należąca do Jeffa Bezosa naśladuje posunięcia realizowane przez SpaceX. Jak donosi serwis ArsTechnica, kosmiczne przedsiębiorstwo twórcy Amazona próbuje upodobnić swoją rakietę New Glenn do Starship i Super Heavy Elona Muska.
28.07.2021 10:55
Plotki dotyczące zmian w konstrukcji New Glenn zaczęły pojawiać się w maju br. Dotyczyły zastąpienia podstawowego materiału konstrukcyjnego rakiety, czyli stopu aluminium, stalą nierdzewną. Wzbudziły spore zainteresowanie, bo sugerowały, że firma naśladuje swojego głównego konkurenta w wyborze materiałów. Starship i Super Heavy firmy SpaceX są wykonane głównie ze stali nierdzewnej. Dodatkowo zmiany w konstrukcji rakiety oznaczały kolejne opóźnienia w rozwoju New Glenn.
Blue Origin stworzy drugi stopień rakiety wielokrotnego użytku
Początkowo nic nie wskazywało, że plotki są prawdziwe, ale serwis ArsTechnica dotarł do trzech źródeł, które potwierdzają pojawiające się doniesienia. Z uzyskanych informacji wynika, że Blue Origin rozpoczęło prace nad projektem górnego stopnia rakiety New Glenn, który nadaje się do wielokrotnego użytku i może potencjalnie wykorzystywać zbiorniki na paliwo ze stali nierdzewnej.
Zmiany w konstrukcji New Glenn mają związek z dążeniem do obniżenia całkowitych kosztów projektu. Jak zaznacza ArsTechnica, opracowanie dużego górnego stopnia pojazdu o średnicy 7 metrów i dwóch silnikach BE-3U jest kosztowne, a założyciel Blue Origin, Jeff Bezos, szuka sposobów na uczynienie całej rakiety bardziej ekonomiczną. Wiele wskazuje na to, że inspiracją zmian była firma Elona Muska – SpaceX, która stawia na komponenty ze stali nierdzewnej. Dzięki temu poszczególne elementy rakiet nadają się do wielokrotnego użytku.
Elon Musk już w 2019 roku ogłosił, że w projekcie Starship zamierza zastąpić włókno węglowe stalą nierdzewną w podstawowej konstrukcji rakiety. Chociaż stal nierdzewna jest tańsza i lepiej znosi nagrzewanie atmosferyczne podczas powrotów na Ziemię, jest około pięć razy cięższa niż inne kompozyty. Dlatego początkowo pomysł Elona Muska nie spotkał się z dużym uznaniem branży. Dopiero późniejsze sukcesy w tworzeniu i testowaniu kolejnych prototypów Starship sprawiły, że zyskał on zainteresowanie przedsiębiorstw kosmicznych, w tym Blue Origin.
Założyciel Amazona postanowił uruchomić projekt "Jarvis" w ramach drugiego etapu programu tworzenia rakiety wielokrotnego użytku. Według ArsTechnica Bezos oddzielił część projektu od reszty działań Blue Origin i powiedział jego liderom, aby "wprowadzali innowacje w środowisku nieskrępowanym rygorystycznymi procesami zarządzania i papierkową robotą". Nie wiadomo, jaki budżet Bezos przeznaczył na projekt "Jarvis", ani kto nim faktycznie zarządza. Wiceprezes Blue Origin ds. komunikacji Linda Mills nie odpowiedziała na prośbę o komentarz w sprawie od ArsTechnica.