Japonia. JAXA, Subaru i Mitsubishi pracują nad samolotami nowej generacji

Japońskie firmy mają pracować nad nowym typem samolotów naddźwiękowych. Z doniesień wynika, że nad wszystkim czuwać ma Japońska Agencja Kosmiczna (JAXA), a współpracować z nią mają Subaru i Mitsubishi.

Wizualizacja nowego samolotu naddźwiękowegoWizualizacja nowego samolotu naddźwiękowego
Źródło zdjęć: © JAXA

Japan Supersonic Research to projekt, którego celem ma być opracowanie technologii wymaganej do uruchomienia samolotów naddźwiękowych. Agencja Kosmiczna będzie w tym celu współpracować m.in. z Subaru i Mitsubishi Heavy Industries. 

Od 2003 roku, gdy miał miejsce ostatni lot Concorde’a, loty pasażerskie odbywają się z prędkościami poddźwiękowymi. Wygląda jednak na to, że na niebie ponownie pojawią się superszybkie samoloty pasażerskie.

Coraz więcej firm planuje rozwój technologii umożliwiającej loty naddźwiękowe. Jednym z najbardziej obiecujących projektów jest Boom Overture, chociaż może wejść on do służby nie wcześniej niż w 2030 roku. Pierwsze linie lotnicze jednak już złożyły zamówienia na tę maszynę. 

JAXA przekazała, że lot pomiędzy Japonią a Europą i USA zajmuje obecnie 12 godzin. Jeżeli udałoby się opracować technologię pozwalającą podróżować z prędkością naddźwiękową, można by ten czas skrócić o połowę. 

Celem japońskiej agencji kosmicznej jest przede wszystkim rozwiązanie dwóch kwestii. Ich samoloty mają zużywać o 13 proc. mniej paliwa niż Concorde. Dodatkowo JAXA chce rozwiązać problem huku powstającego przy przekraczaniu prędkości dźwięku. Agencja uważa, że jest w stanie poradzić sobie z tym bardzo dobrze, biorąc pod uwagę doświadczenie w misjach kosmicznych.

Na efekty współpracy z Subaru i Mitsubishi będziemy musieli jednak poczekać jeszcze długo. Na razie JAXA jest we wczesnej fazie rozwoju projektu, a opracowanie odpowiednich technologii może potrwać lata. 

Zobacz: Zobacz start misji NASA i SpaceX. To historyczny moment [Wideo]

Wybrane dla Ciebie
Problemy rosyjskiej floty podwodnej. Od "kulejącego okrętu" do "pływającej Hiroszimy"
Problemy rosyjskiej floty podwodnej. Od "kulejącego okrętu" do "pływającej Hiroszimy"
Tajemnica posągów z Wyspy Wielkanocnej rozwiązana. Są nowe badania
Tajemnica posągów z Wyspy Wielkanocnej rozwiązana. Są nowe badania
Błędnie zdiagnozowała raka. AI myli się w 7 na 10 przypadków
Błędnie zdiagnozowała raka. AI myli się w 7 na 10 przypadków
Widowiskowy pokaz świateł z dalekiej północy. Zorza polarna znów nad Polską
Widowiskowy pokaz świateł z dalekiej północy. Zorza polarna znów nad Polską
Odkryli egipską twierdzę sprzed 3,5 tys. lat. W środku piece i ciasto
Odkryli egipską twierdzę sprzed 3,5 tys. lat. W środku piece i ciasto
Muzyka generowana przez AI zastępuje artystów. Sklepy w Belgii unikają opłat
Muzyka generowana przez AI zastępuje artystów. Sklepy w Belgii unikają opłat
Muchomory modne na Instagramie? Toksykolog: eksperymenty mogą zabić
Muchomory modne na Instagramie? Toksykolog: eksperymenty mogą zabić
Sekret rosyjskiego Su-57 poznany. Oto co pomieści w swoim wnętrzu
Sekret rosyjskiego Su-57 poznany. Oto co pomieści w swoim wnętrzu
Fascynujące odkrycie na Tytanie. To prawdziwe wyzwanie dla chemików
Fascynujące odkrycie na Tytanie. To prawdziwe wyzwanie dla chemików
Pocisk manewrujący Ragnarök pokazany. To długie ramię dla "Walkirii"
Pocisk manewrujący Ragnarök pokazany. To długie ramię dla "Walkirii"
Już kupowali z Zachodu. Nagle zwrot akcji. Wybrali myśliwiec z Chin
Już kupowali z Zachodu. Nagle zwrot akcji. Wybrali myśliwiec z Chin
Są starsze niż piramidy w Gizie. Natura stworzyła je w Alpach
Są starsze niż piramidy w Gizie. Natura stworzyła je w Alpach