Jak zatrzymać Boeinga o wadze 442 ton?

Jak zatrzymać Boeinga o wadze 442 ton?

Jak zatrzymać Boeinga o wadze 442 ton?
12.05.2011 13:44

Jak zachowa się samolot o wadze prawie pół tysiąca ton, z maksymalnie zużytymi hamulcami, pełnym bakiem i bez możliwości hamowania turbinami, kiedy pilot zdecyduje o nagłym przerwaniu startu? Zadziwiająco, najnowszy Boeing 747-8 wyhamował bezpiecznie w trakcie testów. Z 320 km/h do 0!

Normalnie, pilot wykorzystałby wsteczny ciąg turbin i hamulce w podwoziu, lecz dla potrzeb testów i nauki wykorzystano jedynie tradycyjne hamulce. Specjalnie zamontowano hamulce, które są w 100. zużyte. Aby zwiększyć energię kinetyczną samolotu zatankowano go do pełna.

Kiedy samolot rozpędził się do 32. km/h na pasie startowym, rozpoczęto procedurę awaryjnego hamowania. Maszyna zatrzymała się po przejechaniu ponad 200 metrów. Hamulce rozgrzały się do temperatury 1400 stopni, lecz nie pozwolono ich ochłodzić, żeby stworzyć jeszcze bardziej ekstremalne warunki.

Opony samolotu automatycznie wypuściły powietrze, aby zapobiec ich eksplozji. Po 5 minutach strażacy zalali wodą rozgrzane do czerwoności (co widać na filmie) hamulce. Boeing 747-8 przeszedł pomyślnie testy awaryjnego hamowania.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (81)