Jak Polacy korzystają z mediów mobilnych?

Jak Polacy korzystają z mediów mobilnych?

Jak Polacy korzystają z mediów mobilnych?
21.10.2010 09:40, aktualizacja: 21.10.2010 10:00

Jakie są zalety korzystania z mediów mobilnych? Jak i gdzie się z nich korzysta? Kim są użytkownicy mediów mobilnych? Wirtualna Polska i Orange Advertising Network prezentują wyniki badania „Mobile Exposure”.

Wirtualna Polska i Orange Advertising Network prezentują szczegółowe dane na temat rynku Internetu mobilnego w Polsce. Niezależne badanie Mobile Exposure, zrealizowane na przełomie marca i kwietnia 2010 przez TNS Global, odpowiada m.in. na pytanie, jak Polacy korzystają z Internetu przez komórkę.
Mobile Exposure Polska jest częścią projektu Mobile Exposure Europe, koordynowanego i zaprojektowanego przez Orange Advertising Network. Podobne badania przeprowadzono we Francji, Hiszpanii oraz Wielkiej Brytanii.

Cel badania
Celem Exposure research było dogłębne zbadanie, opisanie i zrozumienie rynku Internetu dostępnego za pośrednictwem telefonu komórkowego. „Chcieliśmy się dowiedzieć, ilu jest użytkowników mediów mobilnych, kim są, jak i gdzie korzystają z Internetu w telefonie komórkowym, jakich treści szukają, ile czasu na niego poświęcają i jakie mają postawy wobec reklamy w nowym medium oraz m-commerce. –. wyjaśnia Izabela Koroś z Wirtualnej Polski, koordynator badania w Polsce. Chodziło przy tym o maksymalnie szerokie ujęcie tematu. Oprócz „zwykłego” surfowania po Internecie, brano pod uwagę korzystanie z telewizji internetowej, radia internetowego, usługi geolokalizacji, z gier, plików wideo i muzycznych ściąganych na telefon komórkowy.

Obraz

Pobierz prezentację z badania TUTAJ

Exposure research jest unikalnym badaniem tego typu w Polsce. Przeprowadzono je na bardzo dużej próbie, obejmuje niezwykle szeroki zakres zagadnień i, przede wszystkim, poświęcone jest tylko mediom mobilnym. To odpowiedź na potrzeby rynku, który dotąd nie robił aż tak pogłębionych analiz. –. dodaje Izabela Koroś – Do tej pory dostępne były na przykład dane z NetTracka, w którym, tak naprawdę, zadawano respondentom zaledwie kilka pytań na temat Internetu mobilnego.
Użytkownicy mediów mobilnych w Polsce
Z badania wynika, że w Polsce jest około 11% użytkowników mediów mobilnych w populacji osób w wieku 15+. Wśród nich przeważają mężczyźni – 62%. (Podobnie ma się rzecz we Francji, podczas gdy w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii proporcje kobiet i mężczyzn są nieco bardziej wyrównane).
W Polsce użytkownik mediów mobilnych to dość młody mężczyzna (3/4 użytkowników jest poniżej 35 roku życia, w grupie mężczyzn – 2/3). Jednak, gdy przyjrzymy się bliżej wynikom badania, dostrzegamy, jak niejednorodna jest tak naprawdę grupa użytkowników mediów mobilnych. Z jednej strony są to osoby bardzo młode, uczące się lub studiujące, które tym samym dopiero zdobywają wykształcenie i których siła nabywcza nie jest aktualnie zbyt wysoka, z drugiej – liczna jest grupa osób dobrze wykształconych, nieźle zarabiających, o wysokim statusie zawodowym. W Polsce studenci i uczniowie stanowią 32% użytkowników mediów mobilnych, a osoby pracujące – 56%.
Dla porównania, w Wielkiej Brytanii, Francji i Hiszpanii jest stosunkowo wyższy udział osób pracujących (między 60. a 71%), mniejszy zaś uczniów i studentów.
Częstotliwość korzystania
Korzystanie z mediów mobilnych w Polsce ma charakter nieregularny i incydentalny. Media mobilne pozwalają „zabić czas” w chwilach nudy, znaleźć drogę, bądź informację o dogodnej przesiadce. Natomiast w załatwianiu codziennych spraw wciąż najczęściej pomaga nam komputer. Znajduje to odzwierciedlenie w wizerunku poszczególnych mediów. W Polsce media mobilne są postrzegane jako nowoczesne i innowacyjne, natomiast „tradycyjny” Internet, dostępny za pośrednictwem komputera PC, jako wygodny, kreatywny, wszechstronny i spersonalizowany.
Co ciekawe, we Francji i Hiszpanii sytuacja wygląda odwrotnie: to media mobilne są bardziej spersonalizowane –. zapewne dlatego, że korzysta się z nich nieco więcej i użytkownicy są z nimi bardziej zaznajomieni.

Bariery korzystania
Główne bariery dla naszych rodaków w przypadku mediów mobilnych to: cena (41%), wielkość ekranu, która ogranicza wygodę i czytelność treści (37%) oraz brak szybkiego połączenia (36%).
Co ciekawe, cena jest główną barierą w Polsce i Hiszpanii, natomiast w Wielkiej Brytanii i Francji ma mniejsze znaczenie.

Zalety korzystania
Polscy użytkownicy doceniają szybkość dostępu do danych przez telefon komórkowy (29%), a także fakt, że informacje dostępne są w każdym miejscu (38%) i o każdej porze (24%). Z uwagi na koszty, z Internetu w telefonie komórkowym korzysta się raczej krótko. Tylko około 1/3 użytkowników korzysta z Sieci przez telefon komórkowy –. za jednym razem – 10 minut lub dłużej.

Z czego i gdzie korzystamy?
Oprócz zwykłego przeglądania stron przez telefon komórkowy (w tym przeglądania stron znanych z tradycyjnego Internetu) użytkownicy korzystają z aplikacji – 45%, różnych form komunikacji (zwłaszcza poczty elektronicznej – 42%, portali społecznościowych – 39% i komunikatorów – 32%), a także planów miast i geolokalizacji – 44%. Szukają głównie wiadomości – 87%, rozkładów jazdy w środkach komunikacji – 81%, prognoz pogody – 77%, i muzyki – 76%.
Sporym zainteresowaniem cieszą się informacje dla kierowców (69%): o korkach, objazdach, utrudnieniach w ruchu, ale też informacje lokalne (67%), repertuar kin (66%) i wiadomości o imprezach (58%).

Przy analizie miejsc korzystania z mediów mobilnych w krajach objętych badaniem, wyraźnie widać interesujące różnice międzykulturowe. W Polsce i Francji korzysta się z nich najczęściej w domu (odpowiednio: 73% i 70%), w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii – poza domem, miejscem pracy i środkami komunikacji, czyli na imprezach, wyjściach, spotkaniach (74% w obu przypadkach).
Wbrew potocznym wyobrażeniom, w żadnym z krajów komunikacja miejska nie była wskazywana jako najczęstsze miejsce korzystania z mediów mobilnych.

Czego szukamy?
W Polsce w domu szuka się głównie rozrywki i ściąga pliki (muzykę –. 76%, gry – 75%, filmy – 66%), co może się wiązać z dostępem do sieci WIFI. W środkach komunikacji miejskiej: planów miast (47%), rozkładów jazdy (24%) i informacji o korkach, objazdach oraz utrudnieniach w ruchu drogowym (25%). W pracy i w szkole korzysta się przez telefon komórkowy z poczty (57%) i komunikatorów (58%), co prawdopodobnie wiąże się z faktem, że korzystanie z poczty i komunikatorów za pośrednictwem komputera PC jest niekiedy w tych miejscach niemożliwe lub utrudnione.

M-commerce i m-reklama
W Polsce użytkownicy mediów mobilnych mają sporo doświadczeń z m-commerce: 33. zapłaciło za coś przy pomocy telefonu komórkowego (w dowolny sposób, w tym również przez SMS), a 36% dokonało w ten sposób rezerwacji. Dobrze prezentujemy się na tle pozostałych krajów, gdzie zakupów przez telefon komórkowy dokonało 15-25% użytkowników, a rezerwacji – 24-30%.

Jeszcze więcej, bo aż 40 % polskich użytkowników, zamierza w przyszłości kupić coś przez telefon komórkowy, a 52% – coś zarezerwować.

  1. polskich użytkowników zrobiłoby niewielkie zakupy przez telefon komórkowy, których koszt byłby dodawany do miesięcznego rachunku (37-43% w innych krajach). 28% zauważyło reklamę podczas przeglądania stron internetowych przez telefon komórkowy, a 16% kliknęło na nią przynajmniej raz.

W Polsce 16. użytkowników mediów mobilnych deklaruje, że jest zainteresowanych reklamą mobilną i jest to odsetek zbliżony do Francji i Hiszpanii. Obawy polskich użytkowników dotyczące korzystania w reklamy mobilnej wiążą się przede wszystkim z obawami przed zwiększeniem kosztów korzystania z Internetu. Warto natomiast podkreślić, że Polacy biorący udział w badaniu mają pozytywne nastawienie do niestandardowych form promocji (np. sponsorowanych aplikacji).

Fakty - Polska

Orange Mobile Exposure 201. jest corocznym, niezależnym badaniem konsumenckim realizowanym przez TNS Global. Analizuje ono sposób wykorzystania mobilnych mediów oraz przyzwyczajenia ich użytkowników. Szczegółowe wyniki badań zasilają Orange Mobile Targeting Monitor (OMTM) – nowe, bezkonkurencyjne na rynku europejskim, narzędzie dla reklamodawców pozwalające na efektywniejsze planowanie kampanii reklamowych. OMTM stworzono specjalnie dla Orange Advertising Network, której częścią jest m.in. sieć reklamowa AdTotal Wirtualnej Polski. Jego głównym zadaniem jest pomaganie markom w lepszym zrozumieniu użytkowników mobilnych mediów, precyzyjnym adresowaniu przekazów oraz tworzeniu najlepszych zestawów mediów cyfrowych i mobilnych wykorzystywanych w kampaniach marek i produktów.

Pobierz prezentację z badania TUTAJ

Orange Mobile Exposure 201. - najważniejsze wyniki: Polska

• 14% penetracja mobilnych mediów wśród właścicieli telefonów komórkowych (3,7 mln osób w wieku powyżej 15 lat)
• 62% mężczyzn, 74% jest w wieku 16-34 lat, 56% pracuje
• 63% polskich użytkowników mediów rozlicza się co miesiąc (korzysta z abonamentu), ale tylko 23% ma nielimitowany pakiet na transmisję danych
• 29% ma smartfona, 4% posiada iPhone-a
• 45% użytkowników mobilnych mediów szuka informacji i kontentu poprzez aplikacje (w porównaniu do 39% wykorzystujących przeglądarkę)
• 59% będąc w domu używa telefonu mobilnego aby uzyskać dostęp do internetu przez aplikacje
• 53% będąc w pracy używa telefonu mobilnego aby uzyskać dostęp do internetu przez aplikacje
• W domu narzędzia te są głównie wykorzystywane do ściągania muzyki (76%) i gier wideo (75%) oraz oglądania wideo / filmów / klipów muzycznych na żądanie (66%)
• Geolokalizacja (mapy, GPS…) jest najpopularniejszą aktywnością wykorzystującą mobilne media, rośnie też popularność e-maili i sieci społecznościowych
• 75. użytkowników uważa za istotne, aby strony, które odwiedza za pomocą urządzenia mobilnego były związane ze znanymi im markami, do których mają zaufanie

*Jakie znaczenie to ma dla marek? *
Dane uzyskane w badaniu mogą być opracowane przez Orange Advertising Network (w tym Biuro Reklamy Wirtualnej Polski) na wiele różnych sposobów i dla różnych sektorów oraz grup odbiorców. Mogą być później wykorzystywane przez marki i agencje do planowania bardziej efektywnych kampanii dla różnych branż.

Przykłady wybranych informacji dla branży kosmetycznej i motoryzacyjnej:

Produkty kosmetyczne i pielęgnacyjne

• 64% ma tendencję do używania mobilnych mediów dla zabicia czasu (vs. 58% średnia) , 67% ma tendencję do pozostania w kontakcie z przyjaciółmi i rodziną (vs. 59% średnia)
• (36% vs. 25% średnia) używa telefonów komórkowych do załatwiania codziennych spraw
• (68. vs. 61% średnia) chętnie używa krótkich kodów by wziąć udział w konkursach
• Formaty reklamy do rozważenia:
o 64% jest zainteresowanych kuponami promocyjnymi na produkty i wydarzenia (vs. 50% średnia)
o 54% jest zainteresowanych informacjami o specjalnych promocjach (vs. 42% średnia)
o (17. vs. 12% średnia) zainteresowanych reklamami pojawiającymi się u dołu lub u góry strony podczas przeglądania sieci

Samochody i motoryzacja
• 59% używa nawigacji GPS (vs. 45% średnia)
• (43% vs. 33% średnia) - chętnie wysyła i odbierają video MMS oraz obrazki MMS (51% vs. 43% średnia)
• (21% vs. 11%) zainteresowanych samochodami, aukcjami (29% vs. 16% średnia) sportem(28% vs. 17% średnia)
• (70% vs. 61% średnia) chętnie używa krótkich kodów by wziąć udział w konkursach
• (64. vs. 55% średnia) zainteresowanych kupowaniem za pomoca telefonu drobnych przedmiotów (poniżej 10€)
• Formaty reklamy do rozważenia:
o (25% vs. 17% średnia) zainteresowanych sponsorowanymi stronami internetowymi, gdzie widać logo marki wraz z zawartością strony

Porównanie profili użytkowników mediów mobilnych:

Obraz

Metodologia badania:
Badanie ankietowe przeprowadzone przez TNS na zlecenie Orange. Badanie zostało przeprowadzone w Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii i Polsce. Faza kalibracji obejmowała 2000 bezpośrednich wywiadów, w każdym z krajów. Badanie zostało przeprowadzone główne on-line z udziałem:
• Wielka Brytania: 1000 użytkowników mediów mobilnych i 450 użytkowników iPhone’ów
• Francja: 1000 użytkowników mediów mobilnych i 450 użytkowników iPhone’ów
• Hiszpania: 1000 użytkowników mediów mobilnych i 450 użytkowników iPhone’ów
• Polska: 1000 użytkowników smartfonów
Więcej informacji: http://orangeadvertisingnetwork.fr/studies/exposure

O Orange:
Orange jest główną marką France Telecom, jednego z największych operatorów telekomunikacyjnych na świecie. Ma prawie 13. mln klientów i oferuje usługi Internetowe, telewizji kablowej i telefonii komórkowej w większości krajów, w których Grupa prowadzi działalność. Według stanu na koniec 2009 r. wartość sprzedaży France Telecom wyniosła 44,8 mld EUR (w pierwszej połowie 2010 r. 22,1 mld EUR). Na dzień 30 czerwca 2010 r. Grupa miała łącznie 182 mln klientów w 32 krajach Liczba ta obejmuje 123,1 mln klientów telefonii komórkowej i 13,2 mln klientów szerokopasmowego dostępu do Internetu (ADSL) na całym świecie. Orange jest trzecim co do wielkości operatorem telefonii komórkowej i trzecim co do wielkości dostawcą szerokopasmowego Internetu (ADSL) w Europie oraz, pod marką Orange Business Services, jednym z największych na świecie dostawców usług telekomunikacyjnych dla przedsiębiorstw międzynarodowych.

Spółka France Telecom jest notowana na paryskiej giełdzie Euronext (przedział A) i na nowojorskiej giełdzie NYSE.

Więcej informacji: www.orange.com, www.francetelecom.com, www.orange-business.com
Orange i nazwy wszystkich innych produktów i usług Orange wymienionych w niniejszym materiale są znakami towarowymi firmy Orange Personal Communications Services Limited, Orange France lub France Telecom.

Pobierz prezentację z badania TUTAJ

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (7)