Jak i dlaczego tracimy dane
Aż 40 procent użytkowników komputerów i innego sprzętu cyfrowego na świecie uznaje, że utrata danych to rezultat błędu człowieka. Inżynierowie odzyskiwania danych przedstawiają wyniki przeprowadzonej w 17 krajach - w tym w Polsce - ankiety, w której użytkownicy prywatni, przedstawiciele biznesu oraz instytucji publicznych wskazują jak i dlaczego stracili ich najważniejsze pliki.
26.07.2010 | aktual.: 26.07.2010 14:17
Wśród 2 00. respondentów z Europy, Azji i Ameryki Północnej, 40 procent uznała, że to błąd człowieka był przyczyną utraty przez nich danych w ostatnich miesiącach. Wynik ten zdecydowanie różni się od wyników ankiety przeprowadzonej w roku 2005, kiedy tylko 11 procent pytanych wskazało na ten właśnie czynnik. Co ciekawe, mimo wskazań respondentów, inżynierowie z 32 laboratoriów Kroll Ontrack na przestrzeni ostatnich pięciu lat zanotowali na całym świecie znaczny wzrost przypadków utraty danych związanych z awarią sprzętu bądź systemu.
Kolejną najczęściej wymienianą przez ankietowanych przyczyną utraty informacji cyfrowych była awaria sprzętu (2. proc.), w badaniu sprzed pięciu lat wskazywana aż w 56 procentach. Znacznie niższe wskazania dotyczyły utraty danych wskutek działania wirusów. Na tę przyczynę utraty danych wskazało mniej niż siedem procent respondentów, o trzy procent mniej w stosunku do badania sprzed pięciu lat. Podobnie było też w przypadku katastrof naturalnych, gdzie spadek wyniósł jedynie jeden procent (trzy proc. w roku 2010 w stosunku do dwóch procent w roku 2005).
Co ciekawe, choć aż dziewięć na dziesięciu ankietowanych padło ofiarą utraty danych, niemal co piąty z nich nie wiedział co było jej przyczyną. Według ekspertów Kroll Ontrack ten wynik jasno wskazuje na potrzebę gruntownej edukacji użytkowników prywatnych i środowisk biznesowych w kwestiach bezpieczeństwa zasobów cyfrowych, korzystania z odpowiednich narzędzi i wprowadzania właściwych strategii ochrony danych.
Globalna ankieta dotycząca badania przyczyn utraty danych została przeprowadzona w miesiącach kwiecień – czerwiec 2010 roku. W badaniu udział wzięło 2 000 respondentów z 17-stu krajów z Europy, Azji i Ameryki Północnej. Wśród badanych znaleźli się użytkownicy prywatni oraz przedstawiciele biznesu, instytucji publicznych (w tym rządowych) oraz partnerzy i resellerzy rynku IT.