Internetowi klienci coraz bardziej wybredni. Lubią "ładne" sklepy

Aż 38% osób, które kupują w internecie porzuca stronę internetową, jeśli uzna, że jest... brzydka. Witryna, która ma sprzedawać, musi być przejrzysta i łatwa w nawigacji, a proces zakupu intuicyjny i możliwie szybki - wynika z najnowszego raportu Interaktywnie.com, portalu o marketingu.

Interaktywnie.com Raport sklepy internetowe
Źródło zdjęć: © Interaktywnie.com

Raport: "Sklepy internetowe' 2019" można za darmo w pdf pobrać tutaj.

Tak zwane "doświadczenie użytkownika" (ang. user experience, w skrócie: UX) odgrywa kluczową rolę w sukcesie sprzedażowym skplepu internetowego. Logika, jaka rządzi funkcjonowaniem strony, przejścia i wyraźne oznaczenia miejsc interakcji, informacje zwrotne, atrakcyjna strona produktowa, łatwy w obsłudze i dostosowany do lokalnych preferencji użytkowników system płatności, a także szereg kwestii związanych z tzw. ostatnią milą, to determinanty sprzedaży w sieci.

Dobre wrażenia użytkownika staje się kluczowe dla biznesu, a firmy świadomie inwestujące w UX już dostrzegają, że zapewnia on korzyści w postaci np. niższego kosztu pozyskania klientów, ich obsługi, utrzymania, a co za tym idzie - większe szanse na zdobycie i utrzymanie pozycji rynkowej.

Z badań wynika też, że średnio każdy dolar zainwestowany w UX przynosi 100 dolarów zysku - czytamy w Interaktywnie.com.

Rozwój rynku e-commerce sprawił, że wystartowanie z własną działalnością biznesową stało się prostsze niż kiedykolwiek. Z jednej strony mamy zintegrowane, niemalże "pudełkowe" i darmowe rozwiązania, takie jak np. Wordpress w połączeniu z Woocommerce, z drugiej w pełni konfigurowalne systemy, takie jak Magento i Magento Enterprise. Próg wejścia w taąż działalność jest więc stosunkowo niski, a koszty rosną proporcjonalnie do wielkości biznesu, co bardzo ułatwia decyzję o wydawaniu kolejnych pieniędzy na rozwój platformy sprzedażowej.

Wybór oprogramowania do prowadzenia sklepu internetowego, mimo że na tym działania związane z user experience bynajmniej się nie kończą, to więc podstawa rozpoczęcia e-biznesu. Eksperci uczulają jednak, aby zawsze dostosować je do swoich, indywidualnych potrzeb. W przypadku Woocommerce z powodzeniem wystarczy współpraca albo nawet konsultacje z freelancerem specjalizującym się w temacie. Ich koszt zależeć będzie od skali zmian wprowadzanych na stronie, ale - przy mniejszych projektach - może zamknąć się już w kilku tysiącach złotych. W przypadku większych sklepów, których zadaniem będzie obsługiwanie dużego ruchu, bez pomocy agencji lub dedykowanego software house'a się nie obejdzie, a wtedy koszt też będzie odpowiednio większy. Zwłaszcza na początku działalności, kiedy korzystamy z Wordpressa, łatwo jednak ulec złudzeniu, że wszystko można zrobić samodzielnie, tymczasem, odpowiednia konfiguracja nawet najprostszego sklepu, wymaga kompetencji, a co ważne nie wybacza błędów.

W erze omnichannel naiwnością byłoby założenie, że ścieżka zakupowa klienta zaczyna się w witrynie sprzedawcy. Jej pierwszym etapem jest bowiem pierwsza interakcja z marką, a ta może mieć miejsce w wyszukiwarce, w mediach społecznościowych, w innym medium lub w realu.

O e-sklepie należy myśleć nie tyle jak o stronie internetowej, ale jak o marce, a o sprzedaży, jak o budowaniu relacji. By je zbudować, nie obędzie się jednak bez analizy danych. Trzeba bowiem zaoferować klientowi to, czego potrzebuje, a żeby to zrobić bezbłędnie, trzeba oprzeć się na konkretnych danych, a nie na własnej intuicji.

Warto więc analizować dane płynące z Google Analytics, wewnętrznych CRM-ów, systemów sprzedażowych czy systemów marketing automation. Dzięki danym można dowiedzieć się, skąd przychodzą klienci i odpowiednio alokować budżety reklamowe, jakie produkty cieszą się największym zainteresowaniem, ile wizyt kończy się finalizacją transakcji i w którym momencie klienci najczęściej rezygnują i stopniowo eliminować wszystkie wyboje stojące na drodze do konwersji.

Nawet najwspanialsza witryna jest bowiem bezużyteczna,jeśli nie prowadzi do zakupów.

Więcej w raporcie Interaktywnie.com "Sklepy internetowej' 2019" do pobrania tutaj.

Źródło artykułu: Materiał Partnera

Wybrane dla Ciebie

"Wielkie pytanie o życie, wszechświat i całą resztę". Co kryje czarna skrzynka?
"Wielkie pytanie o życie, wszechświat i całą resztę". Co kryje czarna skrzynka?
Najgroźniejszy drapieżnik mórz. 12 par oczu i śmiertelna trucizna
Najgroźniejszy drapieżnik mórz. 12 par oczu i śmiertelna trucizna
Testy polskiego GNOMA. Zagraniczne media zachwycone
Testy polskiego GNOMA. Zagraniczne media zachwycone
USA kupiły pociski za 639 mln. dol. Nie przeszły one testów
USA kupiły pociski za 639 mln. dol. Nie przeszły one testów
Zaskakujące rdzewienie Księżyca. Naukowcy wskazują winnego
Zaskakujące rdzewienie Księżyca. Naukowcy wskazują winnego
Prawdziwa prowizorka. Rosjanie wysyłają na front cywilne samochody
Prawdziwa prowizorka. Rosjanie wysyłają na front cywilne samochody
Amerykańska firma pomoże Ukrainie. Pojazdy o wartości 163 mln. dol.
Amerykańska firma pomoże Ukrainie. Pojazdy o wartości 163 mln. dol.
Umowa na 25 mld. dol. Rosja pomoże Iranowi budować elektrownię atomową
Umowa na 25 mld. dol. Rosja pomoże Iranowi budować elektrownię atomową
Mocarstwo testuje pocisk rakietowy. Wystrzelili go z pociągu
Mocarstwo testuje pocisk rakietowy. Wystrzelili go z pociągu
Pokazali na nagraniu. Ukraińskie drony morskie z nową technologią
Pokazali na nagraniu. Ukraińskie drony morskie z nową technologią
Indie będą produkować rosyjskie karabiny. Zysk i tak trafi do Putina
Indie będą produkować rosyjskie karabiny. Zysk i tak trafi do Putina
Polska zainteresowana ukraińskim sprzętem. Pokazano go podczas ćwiczeń
Polska zainteresowana ukraińskim sprzętem. Pokazano go podczas ćwiczeń