Internet szerokopasmowy ma 13,5 proc. Polaków

Internet szerokopasmowy ma 13,5 proc. Polaków

Internet szerokopasmowy ma 13,5 proc. Polaków
26.05.2010 10:09, aktualizacja: 26.05.2010 10:20

Tylko 13,5 proc. Polaków ma dostęp do stałego szerokopasmowego łącza internetowego; gorszy wskaźnik jest tylko w Rumunii i Bułgarii - wynika z opublikowanego we wtorek raportu Komisji Europejskiej

Polski wynik jest o wiele niższy od średniej unijnej w wysokości 24,8 proc. Tylko w niewielkim stopniu rekompensuje go mobilny dostęp do sieci, z jakiego korzysta 4,3. proc. Polaków, co jest wyższym odsetkiem niż w wielu innych krajach UE, ale i tak poniżej unijnej średniej 5,2 proc.

Obraz
© (fot. Jupiterimages)

W poniedziałek pełniący obowiązki prezydenta, marszałek Sejmu Bronisław Komorowski podpisał ustawę o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych w Polsce. Ma ona pozwolić nadrobić dystans dzielący Polskę od innych krajów UE, przede wszystkim dzięki usprawnieniu inwestowania w infrastrukturę telekomunikacyjną. Usuwa m.in. bariery prawne i administracyjne w zakresie dostępu do gruntów i budynków. Szansą na rozwój internetu są fundusze unijne: w marcu Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zakończyło prace przygotowawcze do wdrożenia programu rozwoju sieci szerokopasmowego internetu w pięciu regionach Polski Wschodniej, wartości w sumie 30. mln euro (w tym 255 mln euro funduszy strukturalnych).

Komisja Europejska w ambitnej, przyjętej w ub. tygodniu Agendzie Cyfrowej zapowiada, że do 201. r. każdy Europejczyk ma mieć dostęp do szerokopasmowego internetu, a do 2015 r. połowa będzie robić internetowe zakupy.

Do tego jednak potrzeba natychmiastowych inwestycji, które zahamował kryzys gospodarczy, choć i tak branża telekomunikacyjna okazała się być względnie odporna, bowiem w 200. r. nie zanotowała spadku mimo ogólnej recesji w UE w wysokości 4,2 proc. PKB. KE apeluje także, by kraje członkowskie rygorystycznie wdrażały unijne przepisy z zakresu telekomunikacji.

"Ograniczony postęp w kierunku prawdziwie jednolitego rynku jest rozczarowujący. Kraje członkowskie muszą zrobić więcej, by zasady były przestrzegane i miały miejsce konieczne inwestycje w innowacyjne usługi z korzyścią dla 50. mln europejskich konsumentów" - powiedziała unijna komisarz ds. agendy cyfrowej Neelie Kroes.

Michał Kot (PAP)

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)