In On‑line We Trust
Wyniki tegorocznej edycji badania European Trusted Brands pokazują, że jedyną grupą zawodową, której Polacy ufają bardziej niż inne kraje europejskie, są dziennikarze. Jeśli chodzi o media, to najbardziej wzrasta nasze zaufanie wobec internetu.
Wyniki tegorocznej edycji badania European Trusted Brands pokazują, że jedyną grupą zawodową, której Polacy ufają bardziej niż inne kraje europejskie, są dziennikarze. Jeśli chodzi o media, to najbardziej wzrasta nasze zaufanie wobec internetu. Przy dużej dozie niezadowolenia z władz i większości instytucji publicznych, podejrzliwości co do intencji i uczciwości polityków, urzędników czy prawników, wielu Polaków traktuje media, jako główny organ demaskatorsko-kontrolny, który ujawnia, piętnuje i często skutecznie karze złe uczynki.
W coraz większym stopniu także internet, wraz z upowszechnianiem dostępu do niego, wpisuje się w tę szczególną w Polsce rolę społeczną demaskatora i kontrolera przywracającego poczucie sprawiedliwości. Świadczy o tym fakt, że podczas gdy średnio w Europie więcej osób deklaruje spadek niż wzrost zaufania do sieci, w Polsce odwrotnie: o połowę więcej respondentów twierdzi, że zyskało niż straciło w minionych pięciu latach zaufanie do tego medium.
Co trzeci objęty sondażem Europejczyk w ciągu ostatnich 5 lat zmniejszył swoje zaufanie do mediów: gazet, czasopism i telewizji. W stosunku do gazet zaufanie stracili głównie Węgrzy (46%) i Brytyjczycy (44%). Mniejsze zaufanie do czasopism deklarują częściej Finowie (41%) i Austriacy (40%), a do telewizji - najczęściej Hiszpanie (45%). Rumuni najczęściej ze wszystkich deklarują zwiększenie zaufania do internetu, a największy spadek deklarują Niemcy.
Takie, wyjątkowe usytuowanie internetu i innych mediów w przestrzeni publicznej w Polsce stawia przed nadawcami, wydawcami i operatorami szczególne wyzwanie i szansę większego niż w innych krajach oddziaływania na świadomość i zachowania całego społeczeństwa.