IFA - 200Hz, kto pierwszy?

IFA - 200Hz, kto pierwszy?

IFA - 200Hz, kto pierwszy?
Źródło zdjęć: © Sony
01.09.2008 10:38, aktualizacja: 02.09.2008 09:35

Na targach IFA pod hasłem "World's first 200Hz LCD TV" (pierwszy na świecie telewizor 200Hz) wystartowało dwie firmy - Sony i Samsung. Zapowiada się ostra walka o pierwsze miejsce na podium i w domach klientów.

IFA to targi elektronicznego sprzętu powszechnego użytku, w najszerszym tego słowa znaczeniu. Prócz najnowocześniejszych rozwiązań z dziedziny wideo czy komputerów prezentowane są również ekspresy do kawy, lodówki czy... budziki. Po targach CeBit i Photokina jest to jedna z najbardziej prestiżowych imprez w tego typu w Europie.

Obraz
© 200, cóż to znaczy?

Z tego powodu targi IFA są miejscem spektakularnych premier. Atmosferę podgrzewały rozwieszone w całym Berlinie reklamy. Jedną z bardziej intrygujących były billboardy Sony - "All becomes clear 28.08.2008". Zgodnie z zapowiedzią z reklam, wszystko stało się jasne na konferencji prasowej. Dosłownie i w przenośni. Firma Sony zaprezentowała pierwszy na świecie telewizor LCD pracujący z odświeżaniem 200Hz. Określenie częstotliwość odświeżania ekranu w technologii LCD jest dość problematyczne. Nie działają tu schematy znane z technologii kineskopowej. Obraz nie jest tworzony linia po linii.

Obraz
© Reklamy po konferencji

Obraz telewizyjny w Europie przesyłany jest w 5. półobrazach na sekundę (w USA, Japonii i niektórych krajach arabskich 60Hz) . Dzięki bezwładności ludzkiego oka patrząc na tak wyświetlany obraz mamy złudzenie ruchu. Gdy kineskopy zaczęły osiągać coraz to większe rozmiary problemem zaczęło być wyraźne i uciążliwe migotanie wyświetlanego obrazu. Szczególnie gdy występowały w nim duże powierzchnie o podobnym kolorze. Na przykład zielona murawa boiska piłkarskiego. Bardzo denerwujące. Remedium na tą wadę CRT miało być sztuczne podniesienie częstotliwości wyświetlania poszczególnych półobrazów do 100Hz.

Jednak w przypadku ekranów LCD nie ma tego problemu. Obraz na ekranie powstaje praktycznie jednocześnie na całej powierzchni, nie jest "rysowany" linia po linii. Po co więc te 200Hz, czy to tylko chwyt marketingowy?

Nie. Telewizory Sony uzbrojone w technologię Motionflow 200Hz dokonują innej sztuczki. Obraz telewizyjny to seria szybko wyświetlanych nieruchomych obrazków. Wrażenie ruchu powstaje w momencie gdy na kolejno pojawiających się obrazach jakiś obiekt zmienia swoje położenie. 2. klatek (czyli 50 półobrazów wyświetlanych w TV) sprawdza się większości typowych sytuacji. Oglądamy płynny ruch i wszystko jest OK. Jednak w przypadku bardzo szybko poruszających się obiektów zdarza się tak, że wiele rzeczy dzieje się w czasie wyświetlania jednej klatki. W 1/25 części sekundy może wydarzyć się bardzo wiele. Większość z nas nie zauważa tego wprost, akcja dzieje się zbyt szybko. Mimo to odczuwamy jakąś "nienaturalność" w dziejącej się akcji.

Obraz
© MotionFlow 200

Na czym polega więc sztuczka jaką robi Sony z obrazem telewizyjnym? Specjalny procesor na podstawie dwóch kolejnych klatek wylicza dodatkowe trzy. Efekt jest rewelacyjny. Nawet w najszybszych scenach w filmach akcji obraz wydaje się naturalny, płynny, można by rzec "analogowy". Można to przyrównać do gry np. w Quake'a. Gdy mamy odświeżanie w okolicach 50Hz da się grać, ale nie tak komfortowo jak przy 16. czy 200Hz. Podobnie jest gdy patrzymy na zwykły telewizor LCD i porównujemy go do Bravi 200Hz. Sztuczka Sony nie polega na zwiększeniu częstotliwości odświeżania ekranu, a na czterokrotnym zwiększeniu ilości wyświetlanych klatek obrazu. Z tym, że telewizor nie wyświetla tych samych klatek po kilka razy. Dzięki zaawansowanym algorytmom procesor jest w stanie "wyliczyć" brakujące klatki.

Obraz
© Próba prezentacji Samsunga

Na targach IFA pod hasłem "World's first 200Hz LCD TV" (pierwszy na świecie telewizor LCD 200Hz) wystartował także Samsung. Tak więc zapowiada się ostra walka o tytuł. Sony pokazało swój produkt na targach wcześniej. Kilka godzin po skończonej konferencji Sony, na stoisku Samsunga trwały ostatnie próby do premiery. Samsung prócz telewizorów 200Hz zaprezentował również odbiorniki pracujące w formacie UltarHD - 384. na 2160 pikseli.

Wydaje się, że pierwsze miejsce na podium zajmie Sony. Nie tylko dlatego, że ich konferencja była kilka godzin prędzej. Linia telewizorów Bravia z Motionflow 200Hz będzie dostępna w sklepach, według zapowiedzi Sony, w okresie świątecznego szału zakupów na przełomie roku 2008/2009. Samsung na targach zaprezentował prototypy, które zostaną skierowane do produkcji pod koniec przyszłego roku.

Obraz
© Sprzedaż w Polsce

Nowe telewizory Bravia będą dostępne także w Polsce. I to bez opóźnień. Pojawią się w sklepach w tym samym terminie co w Londynie, Paryżu czy Berlinie. Sony nie chce zaniedbywać najbardziej dynamicznie rozwijającego się rynku w Europie. Dzięki dużej rozpoznawalności marki, nowym urządzeniom i coraz przyjaźniejszej polityce cenowej Sony powiększyło sprzedaż w Polsce o 65%. Wynik na tyle znaczący, że nasz kraj znalazł swoje miejsce w wystąpieniu sir Howarda Stringera, szefa i członka zarządu Sony Corporation.

[k-o]

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)