Hi-endowy system głośnikowy 5.1 Canton Vento 800 Series: Test

Strona głównaHi-endowy system głośnikowy 5.1 Canton Vento 800 Series: Test
08.09.2011 17:40
Hi-endowy system głośnikowy 5.1 Canton Vento 800 Series: Test
Źródło zdjęć: © Hi-Fi Choice & Home Cinema

Niemiecki producent kolumn głośnikowych Canton wkroczył z impetem na rynek w 1972 r. z 35 ludźmi, którzy w pocie czoła produkowali kolumny będące synonimem elegancji.
Od tego czasu Canton nie zwalnia tempa, oferując bogatą kolekcję kolumn, włączając w to nowatorskie modele bezprzewodowe, produkty z certyfikatem THX oraz wysokiej klasy sprzęt car-audio.

Gotyckie piękno
Duże podłogówki 880DC są wyposażone w zestaw przetworników z metalowymi membranami oraz tweeter z twardą kopułką. Ten ostatni można by z powodzeniem wykorzystać do wabienia nietoperzy, gdyż według inżynierów Cantona osiąga częstotliwość 40kHz, czyli dwukrotnie przewyższającą granicę słyszalności ludzkiego ucha. Jednak te kiloherce nie idą na marne –. specjaliści przekonują, że nasz słuch potrafi przechwytywać ultradźwiękowe częstotliwości i wykorzystywać je bez udziału świadomości. Co więcej, tweeter, który potrafi obsługiwać takie częstotliwości, jest jak idący truchtem koń wyścigowy – absolutnie się nie męczy i sprawia wrażenie pełnego energii.

Obudowa wspiera się na cokole, na solidnych nóżkach o wysokości około cala, a na dolnej ściance umieszczono wylot portu bas-refleksu. Taka konfiguracja zwiększa obsługiwaną moc i znacząco wspomaga basy. W kolumnach wykorzystano trzy sześciocalowe membrany, z których jedna obsługuje średnicę i niskie tony, a dwie odpowiadają wyłącznie za bas dostarczany z wewnętrznej pasywnej zwrotnicy. Terminale w podwójnej konfiguracji pochodzą ze znanej z hi-endowych komponentów firmy DC Technology. Jest to o tyle istotne, że dobrej klasy gniazda oznaczają lepsze przekazywanie sygnału i detali dźwięku. Kolumny surround i głośnik centralny są wyposażone w jeden zestaw terminali i są to również konstrukcje z portem bas-refleks.

Model 82. to prosta konstrukcja dwudrożna, w której tweeter współpracuje z dużym, siedmiocalowym przetwornikiem z metalową membraną. Z kolei głośnik centralny wyposażono w dwa sześciocalowe przetworniki (jeden basowy i jeden średnio-niskotonowy) oraz wspomniany już tweeter dla miłośników nietoperzy. Wszystkie przetworniki zajmują wspólną przestrzeń wewnątrz obudowy i są wspomagane przez dwa porty bas-refleksu. Taka konstrukcja często jest określana mianem „dwuipółdrożnej”.

Subwoofer jest bardzo sexy –. oszałamiająco piękny, „inteligentny” i znakomicie zaprojektowany. Posiada dostateczną moc, aby wstrząsnąć posadami niewielkich budynków, zachowując przy tym pełną kontrolę nad basem. W każdej sytuacji prezentuje się stanowczo, a jego brzmienie nigdy nie wydaje się rozmyte czy niewyraźne. Można go przyrównać do bulteriera, który nie popuszcza ani na moment, a przy tym uważnie śledzi wszystko, co dzieje się wokół. Zresztą taka stanowczość jest w tym wypadku niezbędna, gdyż subwoofer dostarcza 750W efektywnej amplifikacji, napędzając potężny i niezwykle elegancki 12-calowy woofer o wyjątkowo długim skoku i dużej sztywności.

Również sub jest osadzony na zintegrowanym cokole, tyle że w odróżnieniu od podłogówek na dolnej ściance nie ma portu bas-refleksu –. zastąpiono go płaską membraną pasywnego radiatora basowego. To coś jak tradycyjny przetwornik z płaską membraną, tyle że bez magnesu. Taki sposób wspomagania basu daje korzyści kojarzone zarówno z kolumnami wentylowanymi – czyli większą moc – jak i konstrukcjami zamkniętymi. Dzięki temu przetwornik może zejść do najniższych częstotliwości, na jakie pozwoli jego zawieszenie.

Efekt jest taki, że kiedy w filmie „Terminator: Ocalenie”. bohaterowie przybyli na miejsce spotkania z dużymi robotami (ten fragment, który zaczyna się od staruszki porwanej przez dach przez ramię wielkiego robota), nasze szczęki z wrażenia opadły na podłogę. Jednak ten zestaw to nie tylko bas – pośród wszystkich tych pomruków i warkotów generowanych przez gigantyczne maszyny wyraźnie było słychać okrzyki przerażonych ludzi. Szczególną wyrazistością charakteryzował się tu kanał centralny.

288761253538117779
Źródło zdjęć: © (fot. Hi-Fi Choice & Home Cinema)

W „Terminatorze”. aż roi się od metalicznych odgłosów i efektów Foleya, a zestaw Cantona prezentuje to wszystko w wielkim stylu. Są emocje wywoływane przez potężny bas, a jednocześnie nie brakuje dynamiki, pozbawionej jednak ostrości często kojarzonej z metalowymi membranami. Mamy tu do czynienia z niezwykle rzadkim zjawiskiem, kiedy to sztywne membrany potrafią wygenerować delikatne i słodkie brzmienie. To naprawdę jest możliwe!

Wielka klasa
Bardzo podobał nam się również wielokanałowy dźwięk z naszej kolekcji płyt DTS/DVD-A, gdyż precyzyjna lokalizacja i solidna kontrola zapewniały niezapomniane przeżycia. Nie możemy też oprzeć się wrażeniu, że zdołalibyśmy osiągnąć jeszcze lepsze rezultaty, gdybyśmy podłączyli do recenzowanych kolumn (zamiast naszego Acurusa ACT5 i amplitunera Pioneera z serii LX) jakiś wzmacniacz za 100.000zł. Modele Vento są bardzo efektywne, ale prezentują też klasę, która ujawniłaby się jeszcze wyraźniej w bardziej wyrafinowanym towarzystwie.

Kolumny Canton Vento to prawdziwa uczta dla oczu i uszu, a jednocześnie oferują wiele zaawansowanych rozwiązań technologicznych. A przecież nie wspomnieliśmy jeszcze o 13-przyciskowym pilocie subwoofera i możliwości regulacji fazy, punktu odcięcia oraz opcji wykorzystania fabrycznych trybów EQ.

Uwodzicielskie, oferujące wspaniałą jakość brzmienia i ogromną skalę oraz moc, i potwierdzające zasadność zaopatrzenia się w lepsze końcówki mocy. W pełni zasługują na najwyższą ocenę.

WERDYKT

PLUSY: Świetna szczegółowość i wysoka jakość brzmienia plus imponujący wygląd

MINUSY: Fortepianowa czerń łatwo się kurzy

OGÓŁEM: Atrakcyjny pod każdym względem zestaw kolumn kina domowego, który wpasuje się w każde nowoczesne wnętrze. Zaawansowana konstrukcja i świetne brzmienie. Jesteśmy pod dużym wrażeniem!

OCENA OGÓLNA (w skali od 1 do 5)

5

ŁĄCZNA CENA WSZYSTKICH KOMPONENTÓW ok. 26.000 zł

DANE TECHNICZNE:
Kolumny podłogowe Canton Vento 880 DC
Przetworniki: 1 x 6-calowy przetwornik średnio-niskotonowy z aluminiową membraną oraz 2 x 6-calowy przetwornik basowy z aluminiową membraną (wszystkie z zawieszeniem „Wave”); 1 x 1-calowy tweeter z kopułką ze stopu aluminium i manganu
Obudowa: Trójdrożna, z portem bas-refleksu
Pasmo przenoszenia: 23Hz–40kHz
Skuteczność: 87,5dB
Obsługiwana moc: 140W
Wymiary: 195(s)x990(w)x280(g)mm
Waga: 23kg

Głośniki podstawkowe Canton Vento 820
Przetworniki: 1 x 7-calowy przetwornik średnio-niskotonowy z aluminiową membraną; 1 x 1-calowy tweeter z kopułką ze stopu aluminium i manganu
Obudowa: Dwudrożna, z portem bas-refleksu
Pasmo przenoszenia: 27Hz–40kHz
Skuteczność: 87dB
Obsługiwana moc: 80W
Wymiary: 220(s)x360(w)x315(g)mm
Waga: 8,7kg

Głośnik centralny Canton Vento 856
Przetworniki: 1 x 6-calowy przetwornik średnio-niskotonowy z aluminiową membraną oraz 1 x 6-calowy przetwornik „basowy”; 1 x 1-calowy tweeter z kopułką ze stopu aluminium i manganu
Obudowa: Dwuipółdrożna, z podwójnym portem bas-refleksu
Pasmo przenoszenia: 32Hz–40kHz
Skuteczność: 87,5dB
Obsługiwana moc: 85W
Wymiary: 500(s)x170(w)x365(g)mm
Waga: 10,5kg

Subwoofer Canton Vento SUB 850R
Przetworniki: 1 x 12-calowy przetwornik basowy o długim skoku z aluminiową membraną i zawieszeniem „Wave” plus promieniujący w dół pasywny radiator basowy z płaską membraną
Obudowa: Zamknięta, z pasywnym radiatorem
Pasmo przenoszenia: 18Hz–200Hz
Moc wewnętrznego wzmacniacza: 750W (klasa D)
Wymiary: 380(s)x520(w)x510(g)mm
Waga: 32,5kg

wydanie internetowe www.hfc.com.pl

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)