Hełm przyszłości dla pilotów. Siły Powietrzne USA wybrały futurystyczny sprzęt

Siły Powietrzne wybrały LIFT Airborne Technologies do kontynuowania prac nad prototypem nowego hełmu dla załóg lotnictwa ze stałymi skrzydłami. Przyszły kask ma rozwiązać problemy, z którymi spotykają się piloci, oraz zastąpić wysłużony sprzęt z lat 80.

Siły Powietrzne USA wybrał nowy hełm
Siły Powietrzne USA wybrał nowy hełm
Źródło zdjęć: © LIFT
Konrad Siwik

29.06.2022 | aktual.: 01.07.2022 15:32

Prototyp kasku został wybrany po tym, jak Dowództwo Sił Powietrznych (Air Combat Command) rozpoczęło poszukiwania kasku nowej generacji, który rozwiązałby problemy związane z długotrwałymi urazami szyi i pleców, zoptymalizował technologię samolotu, zwiększył wytrzymałość pilota i zapewnił lepsze dopasowanie do różnych załóg lotniczych.

"Obecny hełm powstał na podstawie projektu z lat 80. Od tego czasu nastąpiły zmiany w technologii lotniczej i demograficzne wśród pilotów" – powiedział Scott Cota, analityk programu wyposażenia załóg lotniczych w ACC Plans and Requirements. "Dotychczasowe hełmy nie były pierwotnie projektowane z myślą o postępie w dziedzinie systemów wyświetlaczy montowanych na hełmach, przez co piloci, a zwłaszcza nasze załogi kobiece, muszą latać ze sprzętem niezoptymalizowanym pod ich wymagania".

Wprowadzenie urządzeń montowanych na hełmach zwiększyło wagę i zmieniło środek ciężkości, co prowadzi do dyskomfortu operatorów. Ponadto badania antropometryczne przeprowadzone przez Siły Powietrzne w 2020 r. wykazały potrzebę dodania małego rozmiaru hełmu, który lepiej pasowałby do sylwetek kobiet będących lotnikami.

Hełm AV 2.2. firmy LIFT
Hełm AV 2.2. firmy LIFT© Liftairborne

US Air Force wybrały przyszły hełm

ACC współpracowało z innymi głównymi dowództwami oraz Biurem Programowym Systemów Ludzkich Centrum Zarządzania Cyklem Życia Sił Powietrznych, aby opracować wymagania dla hełmu nowej generacji. Wśród nich znalazły się "waga, komfort pilota, optymalne dopasowanie i ochrona, stabilność, optymalizacja środka ciężkości oraz integracja z różnymi systemami montowanymi na hełmie" – czytamy w komunikacie.

Dowództwo Sił Powietrznych nawiązało następnie współpracę z AFWERX, organizacją skupiającą się na innowacjach w Siłach Powietrznych, której celem jest poszukiwanie ciekawych pomysłów od nietradycyjnych dostawców, aby rozpocząć proces konkursowy. Spośród ponad 100 nadesłanych projektów wybrano 38, które zostały przetestowane przez Laboratorium Badawcze Sił Powietrznych. Najlepszy okazał się prototyp firmy LIFT Airborne Technologies.

LIFT reklamuje swoją konstrukcję, nazwaną AV 2.2, jako znacznie lżejszą od konkurencji, z lepszą wentylacją i możliwością indywidualnego dopasowania. Hełm ma również konstrukcję modułową, co ułatwia dołączanie urządzeń takich jak gogle noktowizyjne lub system naprowadzania montowany na hełmie (HMCS).

Minie jednak jeszcze wiele lat, zanim piloci założą na głowy nowe hełmy. Siły Powietrzne USA szacują, że kontrakt na produkcję zostanie podpisany dopiero w 2024 r., a następnie ACC będzie dostarczać je stopniowo, przekazując pierwsze egzemplarze pilotom latającym na F-15E Strike Eagle.

Konrad Siwik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)