Trwa ładowanie...

Gwiazda stara jak Wszechświat. Niezwykłe odkrycie astronomów

W odległości 35 tysięcy lat świetlnych od Ziemi odkryto wyjątkową gwiazdę, która, jak wynika z analiz, jest jedną z najstarszych we Wszechświecie. To odkrycie pozwoli lepiej zrozumieć charakterystykę najstarszych obiektów Drogi Mlecznej.
Astronomowie odkrywają jedną z najstarszych gwiazd we Wszechświecie
Astronomowie odkrywają jedną z najstarszych gwiazd we Wszechświecie (NASA)
d2jhx8c

Czerwony olbrzym o nazwie SMSS J160540.18–144323.1 ma najniższy poziomy żelaza spośród wszystkich analizowanych dotąd gwiazd w galaktyce. Oznacza to, że jest jedną z najstarszych gwiazd we Wszechświecie. Prawdopodobnie należy do drugiej generacji gwiazd, powstałych po Wielkim Wybuchu 13,8 mld lat temu.

Gwiazda została odkryta przez dr. Thomasa Nordlandera i jego zespół z ARC Centre of Excellence for All Sky Astrophysics in 3 Dimensions (ASTRO 3D). W badaniu wieku gwiazdy pomogło określenie zawartości żelaza - w bardzo wczesnym Wszechświecie w ogóle nie było tego pierwiastka, a pierwsze gwiazdy składały się z wodoru i tlenu.