Gry pomagają żołnierzom zwalczyć stres pola walki

Zespół badawczy z USA ustalił iż terapia żołnierzy z zespołem stresu pola walki jest skuteczniejsza, jeśli przejdą oni sesje „walki” w wirtualnej rzeczywistości, oddające atmosferę misji w trakcie których walczyli

Gry pomagają żołnierzom zwalczyć stres pola walki
Źródło zdjęć: © defenceimagedatabase.mod.uk

21.05.2012 | aktual.: 21.05.2012 13:10

Zespół lekarzy i informatyków pod kierownictwem dr Roberta McLay z US Naval Medical Center w San Diego przedstawił wyniki badań klinicznych dotyczących leczenia żołnierzy z syndromem stresu pola walki (PTSD= post-traumatic stress disorder). Naukowcy zastosowali wirtualną rzeczywistości - grę komputerowa, w której żołnierze widzieli walkę i mogli walczyć w takim samym środowisku w jakim walczyli w rzeczywistości.

Żołnierze z PTSD opowiadali o swoich doświadczeniach patrząc na ekran, w którym rozgrywały się sceny i gier przypominających ich rzeczywistą walkę. Brali też udział w skomplikowanych grach-symulacjach na bazie rzeczywistych gier komputerowych, w których starano odtworzyć się środowisko, w którym walczyli ze strzałami i innymi odgłosami walki, hałasem otoczenia, a nawet zapachami.

Według New Scientist, po 9 tygodniach leczenia, obejmujących 1. sesji (każda po 90 minut) obie grupy – zarówno ta w której zastosowano tradycyjna terapię jak i ta, w której stosowano sesje wirtualnej rzeczywistości - wykazywały znaczny postęp w terapii. Jednak po trzech miesiącach w grupie objętej tradycyjną terapią pozytywne efekty znikały i objawy PTSD wracały w szybkim tempie. W grupie leczonej z zastosowaniem wirtualnej rzeczywistości, pozytywne efekty utrzymywały się i pozwalały na przejście do następnych etapów terapii.

Jak powiedział New Scientist Greg Reger z National Center for Telehealth and Technology w Waszyngtonie, część żołnierzy „wyłączyła się emocjonalnie”. przezywając traumę pola walki. Wirtualna rzeczywistość pomogła im w „emocjonalnym odblokowaniu się”, co jest konieczne, aby dalsza terapia była efektywna. Jak poinformował magazyn Technology Review, zespół Regera prowadził podobne badania z zastosowaniem komercyjnych gier wideo pola walki. W ich trakcie stwierdzono, że żołnierze w nie grający zaczynali mówić o swoich uczuciach, czego nie potrafili czasie normalnych sesji terapeutycznych.

Wyniki badań zespołu dr McLaya zostały przedstawione w czasie dorocznej konferencji American Psychiatric Association w Filadelfii w połowie maja. Jak poinformował Technology Review, badania będą kontynuowane.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)