Gigant leciał nad Polską. To ważny sprzęt NATO

Gigantyczny tankowiec włoskich sił powietrznych w okolicach południa14 października przekroczył polską granicę w rejonie Zakopanego. Wystartował z lotniska wojskowego im. Mario De Bernardi pod Rzymem i skierował się w stronę lotniska w Rzeszowie, gdzie wylądował.

Włoski tankowiec KC-767 tankuje B-52
Włoski tankowiec KC-767 tankuje B-52
Źródło zdjęć: © Wikimedia
Norbert Garbarek

14.10.2024 | aktual.: 14.10.2024 13:12

Nad Polską pojawił się gigantyczny tankowiec Boeing KC-767 obsługiwany przez włoskie siły zbrojne. Maszyna wystartowała z okolic Rzymu, po czym skierowała się w stronę Polski, pokonując po drodze chorwacką przestrzeń powietrzną.

Tankowiec KC-767

Boeing KC-767 to nowoczesny samolot tankujący używany przez siły powietrzne na całym świecie. Jego zaawansowana konstrukcja i szerokie możliwości operacyjne sprawiają, że jest to kluczowy element strategii lotniczej wielu państw.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Boeing KC-767 powstał na bazie cywilnego modelu Boeing 767, który przeszedł szereg modyfikacji, aby spełniać wymagania wojska. Prace nad tym projektem rozpoczęły się na początku lat 90., kiedy to Boeing wygrał kontrakt na dostarczenie nowych samolotów tankujących dla sił powietrznych USA.

Pierwsze testy w locie rozpoczęły się w 2002 r., a pierwsze egzemplarze trafiły do użytku w 2008 r. KC-767 został zaprojektowany tak, aby spełniać różnorodne zadania. Oprócz uzupełniania paliwa innych samolotów, KC-767 może przewozić do 200 pasażerów lub ponad 30 ton ładunku, co czyni go niezwykle wszechstronnym.

Zaawansowana maszyna

Boeing KC-767 jest wyposażony w zaawansowane systemy, które pozwalają mu na skuteczne wykonywanie misji tankowania. Samolot posiada system boom, który umożliwia tankowanie maszyn takich jak myśliwce F-16 czy bombowce B-1. Dodatkowo samolot wyposażono w szereg przewodów elastycznych, umożliwiających tankowanie różnych typów samolotów.

Samolot posiada również zaawansowane systemy komunikacyjne, w tym nowoczesne radary i systemy zarządzania lotem. Dzięki temu załogi mogą podejmować szybkie i skuteczne decyzje nawet w ekstremalnych warunkach.

Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie