Firmy korzystają z Facebooka bo... robi to konkurencja
24.04.2012 10:50, aktual.: 24.04.2012 12:33
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Dla polskich firm główną motywacją do korzystania z portali społecznościowych jest fakt, że narzędzia tego używa konkurencja
Media społecznościowe są narzędziem coraz powszechniej wykorzystywanym przez polskich przedsiębiorców - aż 8. proc. firm przepytanych przez Deloitte ma swój profil na Facebooku. Jednak kierownicy odpowiedzialni za marketing i komunikację nie mają jasnej strategii wykorzystania serwisów społecznościowych do wspierania biznesu, zwłaszcza w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi.
"Menedżerowie polskich przedsiębiorstw jeszcze nie do końca zdają sobie sprawę, jak wiele mogą osiągnąć przez aktywną obecność w sieci i odpowiednio zaplanowaną strategię wykorzystania mediów społecznościowych. Niska jest także świadomość możliwości stosowania tych narzędzi w różnych obszarach funkcjonowania firmy i konkretnych efektów, które można dzięki nim osiągnąć - nie tylko w obszarze marketingu czy PR, ale także sprzedaży oraz HR" - mówi menedżer w dziale konsultingu Deloitte Konrad Jar.
Z badania wynika, że połowa polskich firm (4. proc.) nie posiada w swoich strukturach osoby oddelegowanej wyłącznie do komunikacji w mediach społecznościowych. Zazwyczaj zajmuje się tym pracownik, który zarządza tym obszarem w ramach innych obowiązków. 37 proc. deklaruje, że ich firma posiada osobę zatrudniona specjalnie do tego celu.
"Z naszych rozmów z dyrektorami marketingu wynika, że podnoszenie wiedzy i umiejętności pracowników, którzy zajmują się prowadzeniem komunikacji w mediach społecznościowych, jest jednym z największych wyzwań. Poszukiwani są utalentowani ludzie, którzy doskonale rozumieją, jak funkcjonują nowe media, ale przede wszystkim potrafią tworzyć komunikaty, które będą angażować odbiorców i tworzyć aktywne społeczności" - uważa Daniel Martyniuk z Deloitte.
Eksperci podkreślają, że dzięki mediom społecznościowym można np. analizować rynek i konkurencję poprzez przeglądanie recenzji i opinii użytkowników. Może to również pomóc firmie w pozyskiwaniu nowych kontrahentów.
Tylko 1. proc. przebadanych przez Deloitte polskich menadżerów i kierowników posiada szczegółową strategię działania w mediach społecznościowych. 43 proc. badanych deklaruje, że ich działania w tym segmencie są częścią strategii marketingowej i wspierają tradycyjne działania promocyjne i PR, natomiast aż 15 proc. nie posiada takiej strategii w ogóle.
Badanie zostało przeprowadzone w okresie od grudnia 201. do lutego 2012 w formie elektronicznej. Wzięło w nim udział 71 firm.