Eurofighter w nowej wersji. Będzie łowcą systemów przeciwlotniczych
Airbus przystosuje samoloty Eurofighter do prowadzenia walki elektronicznej. Przedstawiamy, czym będzie charakteryzować się Eurofighter EK.
Airbus na mocy niedawnej zgody wydanej przez komisję budżetową niemieckiego parlamentu zmodyfikuje 15 niemieckich Eurofighterów, aby mogły pełnić zadania związane z walką elektroniczną.
Samoloty te zostaną wyposażone w system lokalizacji stacji radiolokacyjnych oraz system samoobrony, które zostały stworzone przez firmę Saab. Dodatkowo samoloty zostaną zintegrowane z pociskami antyradiolokacyjnymi AGM-88E AARGM. To wszystko ma zostać zrealizowane do 2030 r. co umożliwi zastąpienie niemieckich samolotów Panavia Tornado ECR w roli maszyn SEAD (Suppression of Enemy Air Defence – przełamywania obrony powietrznej wroga).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dzięki zgodzie Komisji Budżetowej Bundestagu, Eurofighter został oficjalnie uznany za następcę Tornado ECR (Electronic Combat/Reconnaissance). Airbus teraz czeka na oficjalne zamówienie na instalację wybranego wyposażenia w wytypowanych do modernizacji maszynach. Stosowna umowa pomiędzy firmą Eurofighter GmbH, jako głównym wykonawcą, a NETMA (NATO Eurofighter and Tornado Management Agency) prawdopodobnie zostanie podpisana przed końcem roku.
Dzięki systemowi lokalizacji stacji radiolokacyjnych Saaba i antyradiolokacyjnym pociskom AGM-88E AARGM od Northrop Grumman, Eurofighter EK będzie w stanie wykrywać, lokalizować i niszczyć radary zestawów obrony przeciwlotniczej. Dodatkowo, sprzęt Saaba posiada funkcje zakłócające, które poprawiają zdolności samoobrony Eurofightera.
Wersja EK otrzyma również aparaturę opracowaną przez małe i średnie przedsiębiorstwa oraz start-upy. Należą do nich oprogramowanie SI (sztucznej inteligencji), które umożliwia analizę sygnatur wykrytych stacji radarowych i szybki dobór precyzyjnych środków samoobrony. Airbus już teraz współpracuje z biurem zaopatrzenia BAAINBw, Siłami Powietrznymi Niemiec i Urzędem Lotnictwa Bundeswehry nad szczegółowym harmonogramem wdrożenia wybranych rozwiązań EK w 15 myśliwcach Eurofighter.
Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski