Dziwny, kosmiczny pierścień otaczający gwiazdę. Jest bardziej tajemniczy, niż wcześniej myślano

Źródło zdjęć: © NASA / ESA | HubbleSite.org
Arkadiusz Stando
07.03.2018 15:45

Tak wygląda obraz ogromnego pierścienia otaczającego młodą gwiazdę HR 4796A. Wokół odległego o 237 lat świetlnych ciała niebieskiego widoczny jest jasny biały pierścień szczątków. Jednak uwagę astronomów przykuło coś innego.

Ten pierścień rzeczywiście wygląda imponująco. Ale naukowcy są bardziej podekscytowani tym, co go otacza. Ogromny skoncentrowany obszar pyłu. Co prawda, wiadomo o jego istnieniu od dawna, ale nowe zdjęcia pochodzące z Kosmicznego Teleskopu Hubble'a pokazują, że struktura jest o wiele większa i bardziej złożona, niż sądzono.

© NASA/ESA | HubbleSite.org

Autorzy artykułu opublikowanego w The Astronomical Journal mówią, że struktura pyłu otaczającego pierścień układa się w kolejny pierścień. Jest bardzo duży i ma dosyć dziwny kształt. Wygląda na to, jakby cały system przeszedł falę uderzeniową w lewym górnym rogu, i w jakiś sposób został ścięty po prawej stronie u dołu (według zdjęcia). Kształtem przypomina bumerang.

Naukowcy nie są do końca pewni, jak do tego doszło. Ale być może wpływ na taki kształt ma pobliska gwiazda towarzysząca - HR 4796B, a właściwie jej przyciąganie grawitacyjne. Zespołowi badawczemu nie jest łatwo wytłumaczyć, co mogło być przyczyną.

Teleskop Hubble'a zaobserwował kilka systemów podobnych do HR 4796A. Naukowcy sugerują, że takie pierścienie mogą być dość popularne u młodszych gwiazd. HR 4796 ma zaledwie 8 milionów lat, a nasze Słońce około 4,5 miliarda. Zrozumienie zagadki pierścienia mogłoby pozwolić zrozumieć sposób ewolucji gwiazd, a nawet w jaki sposób powstają wokół nich planety.