Drgania pokonują tarcie w mikrorobotach

Drgania pokonują tarcie w mikrorobotach

Drgania pokonują tarcie w mikrorobotach
Źródło zdjęć: © sxc.hu
16.06.2011 13:56

Włoski naukowiec odkrył sposób na pokonanie tarcia w mikrorobotach. Jest nim zastosowanie drgań w punktach styku części mechanicznych - poinformował portal i blog naukowy arXiv.

Tarcie jest istotnym zjawiskiem przypadku elementów mechanicznych, pracujących w ruchu ciągłym jak np. dyski twarde w komputerach. Próbuje się je wyeliminować przez zastosowanie smarowania lub łożysk opartych na teflonie. Jest ono jednak wielkim problemem dla mikrorobotów, o wielkości od 1 do 1. mm. Nie można stosować w nich smarów, a budowane specjalnie łożyska oparte na teflonie lub grafenie są drogie i bywają zawodne.

Naukowcy z Universita degli Studi di Modena e Reggio Emilia we Włoszech postanowili zająć się tym zjawiskiem na poziomie nanocząsteczkowym. Zespół badaczy zastosował mikroskop sił atomowych, umożliwiający badanie w nanoskali punktów styku w elementach pracujących.

Jak się okazało, tarciu w nanoskali zapobiegają oscylacje punktów styku, a tak aby nie miały on kontaktu zawsze w ten sam sposób i w tym samym miejscu. Badacze ustalili także iż drgania punktów styku mogą być powolne, i bez stałej częstotliwości "jak surfer na fali".

Wprowadzenie drgań punktów styku powoduje ponadto iż spada ilość energii, koniecznej dla podtrzymywania ruchu urządzenia. Jest to istotne odkrycie dla mikrorobotów, bowiem oznacza że spadnie zużycie energii i ich zasilanie bateryjne wystarczy na dłużej.

Włoscy badacze twierdzą iż skonstruowanie odpowiednich mikroprzekładni oscylacyjnych jest kwestią najbliższych 2-3 lat.