Dotrzyj na ferie zimowe bez niespodzianek. Jak wybrać nawigację?

Za nami święta, a przed nami czas zimowych wojaży. Coraz więcej osób wybiera nawigowanie przy pomocy telefonu i najczęściej korzysta z darmowych aplikacji polegających na zasięgu sieci komórkowej. W dłuższej podróży lepiej postawić na staroszkolne rozwiązania.

Dotrzyj na ferie zimowe bez niespodzianek. Jak wybrać nawigację?Nawigacja jest skuteczniejsza niż smartfon
Źródło zdjęć: © Shutterstock
17

Taki problem to nie problem

Nawigacje samochodowe to wciąż prężnie działający segment. Pomimo że teraz wybierają je głównie profesjonalni kierowcy, którzy muszą wiedzieć, jakimi drogami mogą się poruszać, to jednak "cywile" również chętnie po nie sięgają. Dlaczego warto wybrać klasyczne urządzenia? Przede wszystkim nie wymagają one do działania sieci komórkowej, a zimowe wyjazdy często są organizowane w miejscach z kiepskim zasięgiem. Jeżeli do takiego traficie, to możecie mieć problem. Używanie osobnej nawigacji pozwoli także oszczędzić baterię w telefonie, który może się przydać do wezwania pomocy w nagłym wypadku niezależnie od tego, czy będzie to pogotowie ratunkowe, czy assistance.

Praktyczne rozwiązania

Fakt nastawienia nawigacji na spełnienie konkretnych zadań sprawia, że płynnie poprowadzi was do celu. W przypadku starszych smartfonów może zdarzyć się, że telefon będzie gubił sygnał GPS albo aplikacja po prostu się zawiesi i trzeba będzie stanąć, a następnie ponownie ją uruchomić i ustawić cel. W przypadku używania telefonu trzeba również wyposażyć się w odpowiedni uchwyt oraz ładowarkę. Wysokiej klasy sprzęt do utrzymania smartfona w ryzach potrafi kosztować tyle co najtańsza nawigacja.

Kluczową kwestią jest tu również bezpieczeństwo. Urządzenia GPS posiadają obecnie funkcję zestawu głośnomówiącego, ale jednocześnie nie będą rozpraszać was powiadomieniami z różnych aplikacji. Kolejny punkt to ekran, który w smartfonach różnie zachowuje się w starciu z promieniami słonecznymi. Producenci nawigacji z kolei używają takich matryc, które będą wyraźnie pokazywać wskazówki nawet przy ostrym słońcu.

Rzeczy ważne i ważniejsze

Kupując sprzęt, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na oferowane mapy. Teraz już w najniższych przedziałach cenowych znajdziecie mapy wszystkich krajów Europy, a nawet ich dożywotnią darmową aktualizację. Niektórzy producenci informują także o stopniu pokrycia terenu. Pod tym pojęciem kryje się to, czy nawigacja będzie używać tylko głównych dróg, czy może ma wgrane również te mniej uczęszczane i nieoczywiste. Jeśli chodzi o rozmiar ekranu, to w zupełności wystarczy przekątna 5" i jest to najczęściej oferowany wariant. Istotna jest też rozdzielczość i tu im wyższa - tym lepiej. Parametr ten powinien wynosić minimum 480 x 272 px. Producenci oferują zarówno pamięć wewnętrzną, jak i sloty na karty pamięci. Tu ważna jest maksymalna obsługiwana pojemność karty.

Z funkcji dodatkowych przydatny jest asystent pasa ruchu, który wskaże wam w odpowiednim momencie, gdzie powinniście zjechać i które rozwidlenie wybrać. Coraz częściej pojawiają się także informacje o fotoradarach, ale tu wybierając się na zagraniczny wyjazd, należy sprawdzić, czy w danym kraju dozwolone jest korzystanie z takiej funkcji. W droższych urządzeniach znajdziecie także informacje o korkach i zdarzeniach drogowych, a często w ich następstwie nawigacja zaproponuje ominięcie utrudnień.

Osoby jeżdżące na przykład camperami powinny zwrócić swoją uwagę w kierunku nawigacji dedykowanych dla tego typu pojazdów lub urządzeń dla samochodów ciężarowych. Dzięki temu wyznaczając trasę oprogramowanie ominie drogi z ograniczeniami związanymi z masą pojazdu. Często jest też wgrana baza pól kempingowych, co dodatkowo ułatwia planowanie podróży, jeśli wybieracie się na objazdówkę.

Wybrane dla Ciebie

Kolejna dostawa dla wojska. Niebawem wejdą na uzbrojenie
Kolejna dostawa dla wojska. Niebawem wejdą na uzbrojenie
Zaskakująco cienka skorupa Wenus. Nowe odkrycia naukowców
Zaskakująco cienka skorupa Wenus. Nowe odkrycia naukowców
Rosja pręży muskuły. Ekspert mówi o uderzeniu Oriesznikiem
Rosja pręży muskuły. Ekspert mówi o uderzeniu Oriesznikiem
Fizycy dokonali niemożliwego. Udało im się zamienić ołów w złoto
Fizycy dokonali niemożliwego. Udało im się zamienić ołów w złoto
Nowa dostawa Su-35S. Rosja wyprodukowała więcej, niż straciła nad Ukrainą
Nowa dostawa Su-35S. Rosja wyprodukowała więcej, niż straciła nad Ukrainą
Polski zakład rozkręca produkcję amunicji. Jako jedyny produkuje pociski do Krabów
Polski zakład rozkręca produkcję amunicji. Jako jedyny produkuje pociski do Krabów
Bezpieczeństwo Polski. "NATO nie zaatakuje pierwsze"
Bezpieczeństwo Polski. "NATO nie zaatakuje pierwsze"
Ukryte jezioro i prehistoryczne ślady lawy na Saharze. Widać je z kosmosu
Ukryte jezioro i prehistoryczne ślady lawy na Saharze. Widać je z kosmosu
Koncepcja K9A3 już jest. Nowa wersja hitu eksportowego Korei Południowej
Koncepcja K9A3 już jest. Nowa wersja hitu eksportowego Korei Południowej
Wietnam i Rosja współpracują. W planach elektrownia atomowa i nie tylko
Wietnam i Rosja współpracują. W planach elektrownia atomowa i nie tylko
Polski astronauta nadal czeka na start. Są problemy z kapsułą Crew Dragon
Polski astronauta nadal czeka na start. Są problemy z kapsułą Crew Dragon
"Żniwiarze" z nowymi możliwościami. Tego chce USSOCOM
"Żniwiarze" z nowymi możliwościami. Tego chce USSOCOM