DirectX 11 teraz także dla Windows Visty

DirectX 11 teraz także dla Windows Visty
29.10.2009 15:35
DirectX 11 teraz także dla Windows Visty
Źródło zdjęć: © heise-online.pl

Z włączonego już do systemu Windows 7 interfejsu DirectX 11 mogą teraz skorzystać także użytkownicy Windows Visty.

Za pośrednictwem funkcji Windows Update osoby te otrzymują od Microsoftu tzw. aktualizację platformową o rozmiarze około 17 MB (KB971644)
. Pozwala ona zapoznać się z takimi innowacjami jak teselacja sprzętowa, ulepszona obsługa systemów wielordzeniowych czy technologia DirectCompute 11. Warunek: komputer musi być wyposażony w kartę graficzną zgodną z DirectX 11. W tej chwili jedynie AMD dystrybuuje odpowiednie modele (seria Radeon HD 5000), a Nvidia powinna dostarczyć je najwcześniej w styczniu przyszłego roku.

288761044124579987
Źródło zdjęć: © Przygotowana przez AMD pod kątem DirectX 1. prezentacja techniczna Ladybug ukazuje dopracowane efekty głębi na przykładzie biedronki (fot. heise-online.pl)

Teselacja sprzętowa pozwala na podwyższenie poziomu szczegółowości obiektów trójwymiarowych z użyciem chipa graficznego i bez zbytniego nakładu pracy programistycznej. Z kolei ulepszona obsługa wielowątkowości zapewnia efektywniejsze wykorzystanie mocy systemów wielordzeniowych. Dostarczana wraz z nową wersją DirectX technologia DirectCompute 1. to także interfejs GPGPU, za pomocą którego daje się zaprząc jednostki obliczeniowe układów graficznych do wykonywania uniwersalnych operacji. Wprawdzie DirectCompute obsługuje również karty graficzne zgodne z DirectX 10.0 i 10.1, ale w tym wypadku nie skorzystamy z wszystkich oferowanych przezeń funkcji.

Obecna lista programów wykorzystujących nowe funkcje DirectX 11 jest jednak bardzo krótka. Przykładowo, po wgraniu opisywanej aktualizacji strategiczna gra czasu rzeczywistego Battleforge działa w ścieżce renderowania DirectX 11 nieco szybciej, lecz niestety nie widać poprawy wizualnej. Opublikowany niedawno benchmark dla DirectX 11 o nazwie Unigine Heaven pokazuje, jak włączona teselacja sprzętowa wpływa na szczegółowość obiektów typu budynki i nawierzchnia ulicy. Także AMD przygotowało niedawno pod kątem DirectX 11 dwie prezentacje techniczne: Ladybug (192 MB) i Mecha (199 MB). Ladybug ukazuje efekt głębi na przykładzie biedronki, a Mecha demonstruje efekty uzyskiwane przy użyciu funkcji OIT (Order Independent Transparency). Obie prezentacje wymagają karty graficznej Radeon z serii HD 5800. Ponadto ze stron AMD można pobierać wysokiej jakości filmy w formacie H.264, które
pozwalają zapoznać się z tego typu efektami. Jeszcze w tym roku mają się ukazać dwie gry wykorzystujące opcjonalnie funkcje DirectX 11, jak choćby wspomnianą teselację sprzętową. Chodzi o trójwymiarową strzelankę Stalker: Call of Pripyat oraz grę rajdową Colin McRae: Dirt 2.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (12)