Dawno nie miałeś w ręce długopisu? To bardzo niedobrze
Nie da się ukryć, że z każdym kolejnym rokiem pismo odręczne traci na znaczeniu. Trend ten widoczny jest wszędzie i nawet w szkołach coraz rzadziej sięga się po pióra i długopisy. Niestety, długofalowe skutki takiego stanu rzeczy mogą być negatywne.
13.07.2021 11:53
Na pytanie o sens treningu ręcznego stawiania liter, odpowiedź spróbowali uzyskać psychologowie Robert Wiley i Brenda Rapp z Uniwersytetu Greensboro w Północnej Karolinie. Przeprowadzili eksperyment edukacyjny z udziałem 42 dorosłych podzielonych na trzy grupy: piszących ręcznie, piszących na klawiaturze oraz oglądających filmy instruktażowe. Przed badanymi postawiono niełatwe zadanie poznania kompletnie od zera alfabetu arabskiego.
Po sześciu lekcjach, każda osoba wypełniła test sprawdzający znajomość poszczególnych liter. Nikt nie był bezbłędny, jednak grupa skupiona na piśmie odręcznym osiągnęła zadowalający poziom szybciej niż konkurencja. Kilka osób poprawnie rozpoznawało egzotyczne litery już po dwóch sesjach.
Psychologowie sprawdzili również, w jakim stopniu trzy grupy potrafią używać liter do odczytywania oraz literowania nowopoznanych słów. Również i pod tym względem, uczniowie używający długopisów poradzili sobie znacznie lepiej od reszty.
Trening manualnego pisania okazuje się więc bezkonkurencyjny, przynajmniej w przypadku edukacji językowej. Akt stawiania liter na papierze, zapewnia unikalne doświadczenie łączące percepcję z motoryką i jako taki wydaje się nie do zastąpienia.
Mimo, że eksperyment przeprowadzono na dorosłych, autorzy spodziewają się podobnych rezultatów w każdej grupie wiekowej. W przyszłości nie wykluczają więc kolejnych badań, tym razem z udziałem dzieci i młodzieży szkolnej.
"Rodzice oraz nauczyciele zadają obecnie pytanie, dlaczego dzieci powinny spędzać czas na odręcznym pisaniu. Skoro ludzie w ogóle mniej piszą, dlaczego ma to kogoś obchodzić? Jednak prawdziwe pytanie brzmi: czy pismo ręczne ma więcej zalet, związanych z czytaniem, pisaniem, a także rozumieniem? Zdecydowanie takowe identyfikujemy" – przekonuje Brenda Rapp.
Więcej informacji znajdziesz w oryginalnej publikacji: R. Wiley, B. Rapp, The Effects of Handwriting Experience on Literacy Learning, "Psychological Science", https://doi.org/10.1177/0956797621993111.