DARPA: projekt nowego bezzałogowego samolotu militarnego. Wygląda niesamowicie
Trzeba przyznać, że ta maszyna wygląda "kosmicznie". DARPA, czyli Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności, zaprezentowała swój nowy projekt bezzałogowego militarnego samolotu z funkcją pionowego startu i lądowania.
04.03.2016 | aktual.: 04.03.2016 11:55
Trzeba przyznać, że ta maszyna wygląda "kosmicznie". DARPA, czyli amerykańska Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności, zaprezentowała swój nowy projekt bezzałogowego militarnego samolotu z funkcją pionowego startu i lądowania.
Nowy projekt nie nosi jeszcze oficjalnej nazwy i określany jest na razie jako VTOL X-Plane (VTOL - vertical take off & landing, _ wertykalny start i lądowanie _). Maszyny tego typu nie muszą korzystać z pasów startowych, ich zastosowanie jest możliwe w trudnym terenie. Mimo tej ważnej właściwości, projekt ma równocześnie na celu zapewnienie dużych prędkości przelotowych pojazdu.
W praktyce ma to oznaczać maksymalną prędkość przelotową na poziomie od 300 do 400 węzłów (550-750 km/h) oraz wysoką efektywność początkową (stosunek wagi pojazdu do mocy wymaganej, by utrzymać go w powietrzu) - rzędu 75 procent. Kolejną zaletą drona ma być wysoki współczynnik masy własnej w stosunku do możliwości udźwigu - ok. 10 (współczesne drony, takie jak V-22, oferują współczynnik na poziomie 5-6), co w praktyce ma się przełożyć na możliwość przenoszenia ciężarów stanowiących aż do 40 procent całkowitej masy pojazdu, wynoszącej około 10 tysięcy funtów (ok. 4,5 tony).
Co istotne, nie mamy tu do czynienia z pomysłem czy propozycją, a rzeczywistym projektem, który jest już w drugim etapie realizacji. Pierwszy zakładał przedstawienie propozycji przez poszczególne firmy. Drugi to projekt, rozwój i integracja założeń. Ma on trwać około 1. miesięcy. Etap trzeci, który rozpocznie się - planowo - w lutym 2017 roku i potrwa rok, to już testy maszyn.
Nowy samolot ma używać tego samego silnika, co dron V-22 - dysponującego mocą 4000 KM i generującego 3 MW energii elektrycznej. Będzie ona wykorzystana do napędzania 24 niedużych śmigieł, umieszczonych wewnątrz obracających się skrzydeł pojazdu oraz w - również ruchomych - przednich statecznikach.
Na razie VTOL X-Plane nie jest planowany jako urządzenie do masowej produkcji. Przez najbliższe kilka lat służyć będzie bardziej jako platforma testowa. Pierwsze pokazowe loty spodziewane są w roku 2018.
słk / chip / wikimedia