Czy warto sprzedawać w internecie? Jak to robić skutecznie? Oto ebook z poradnikiem dla firm

73 procent polskich internautów robi zakupy w sieci - czytamy w najnowszym raporcie portalu Interaktywnie.com. Popularność zakupów internetowych sprawia, że właściciele e-sklepów nierzadko decydują się na działania promocyjne. Jak wskazują eksperci, do 2023 roku reklama cyfrowa może stanowić 58 procent łącznych wydatków reklamowych na świecie. Tylko co się opłaca? W co warto lokować budżety? Razem z ekspertami z uznanych agencji, podpowiadamy.

Obraz

Wydatki na reklamę online w Polsce sięgnęły w pierwszej połowie 2020 roku 2,287 mld złotych -czytamy w Interaktywnie.com. W porównaniu do analogicznych danych za 2019 rok, wynik ten jest o 4,5 procent niższy. Spowolnienie dotyczyło przede wszystkim drugiego kwartału, gdyż analogiczne dane za pierwszy kwartał 2020 roku wskazują, że rynek reklamy online wypracował wówczas 4,2 procent wzrostu rok do roku i osiągnął wynik 1,127 mld zł. Pierwsze oznaki spowolnienie widoczne były w marcu, a odwrócenie negatywnego trendu zaobserwowano dopiero w czerwcu. Łącznie w drugim kwartale 2020 roku wartość rynku reklamy online spadła o 5 procent.

Spadki dotknęły prawie wszystkie formaty reklamy online. Wartość reklamy display była niższa aż o 11,8 procent rok do roku, rynek reklamy w ogłoszeniach stopniał o 22,1 procent w tym czasie, reklamy wideo o 13 procent, a reklamy e-mail o 9,2 procent.

Wyjątkiem na spadkowej mapie wydatków na reklamę jest SEM, czyli reklama w wyszukiwarkach internetowych, która zanotowała wzrost o 11,6 procent rok do roku.

Popularność e-commerce zwiększyła popyt także na reklamy display lub search promujące sprzedaż. Agencja Zenith szacowała, że reklamodawcy w 2019 roku wydali 35 mld dolarów na media detaliczne, natomiast w 2020 roku będzie to już 51 mld dolarów. Daje to wzrost na poziomie 46 procent w ujęciu rocznym.

Budżety reklamowe

Od lipca do września 2020 roku w polskich witrynach wyemitowano łącznie nieco ponad 14 tys. kampanii reklamowych, o 17,6 procent więcej niż miało to miejsce w analogicznym okresie 2019 roku. Niższe były jednak wydatki na reklamę, co można wiązać z ograniczeniem lub zamrożeniem budżetów marketingowych przez niektóre firmy. W miesiącach lipiec, sierpień oraz wrzesień 2020 roku było to 249 mln zł, natomiast rok wcześniej 348 mln zł. Różnica ta najbardziej widoczna była we wrześniu, kiedy wyemitowano aż 38 procent więcej kampanii, ale wydatki na reklamę były niższe o 34 procent.

Najbardziej ograniczono wydatki na reklamę produktów z kategorii usługi budowlane (-75 procent), usługi dla biznesu (-51 procent) i czas wolny (-38 procent). Z kolei najmniejszy spadek dotyczył branży handlowej (-22 procent) oraz spożywczej (-27 procent). Duże wahania liczby kampanii reklamowych to zasługa epidemii. Jeżeli spojrzymy na dane z lat poprzednich widać, że zmiany są widocznie mniejsze.

W przeciwieństwie do ubiegłych lat, gdy liczba kampanii w poszczególnych miesiącach zmieniała się nieznacznie (chociaż dało się zauważyć pewną fluktuację związaną z naturalną sezonowością branży), w 2020 roku widzieliśmy znaczące wzrosty i spadki.

Wybrane dla Ciebie
Symulacja walki F-35 z Su-30. Nie chcą ujawnić, kto zwyciężył
Symulacja walki F-35 z Su-30. Nie chcą ujawnić, kto zwyciężył
Chiny rozmieszczają je na Pacyfiku. Widzą wszystko
Chiny rozmieszczają je na Pacyfiku. Widzą wszystko
Nieznane drony w Europie. Pojawiły się na krańcach NATO
Nieznane drony w Europie. Pojawiły się na krańcach NATO
Incydent na wysokości 10 kilometrów. Coś uderzyło w samolot pasażerski
Incydent na wysokości 10 kilometrów. Coś uderzyło w samolot pasażerski
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta
Problem w otoczeniu Słońca. O tym zagrożeniu wiemy niewiele
Problem w otoczeniu Słońca. O tym zagrożeniu wiemy niewiele
Są główną tarczą antybalistyczną Ukrainy. Ta chce pozyskać kolejne 25 sztuk
Są główną tarczą antybalistyczną Ukrainy. Ta chce pozyskać kolejne 25 sztuk
Wszystko jasne. Berlin zdecydował w sprawie F-35
Wszystko jasne. Berlin zdecydował w sprawie F-35