Czy kolor koszulek piłkarskich ma znaczenie?
Stroje klubów oraz reprezentacji piłkarskich zawsze cechowała ogromna różnorodność. Brytyjscy uczeni postanowili sprawdzić, czy poszczególne zestawy barw nie przekładają się na grę piłkarzy oraz wyniki meczów.
Badanie przygotowali pracownicy Wydziału Psychologii Uniwersytetu w Yorku. Obserwując reakcje zawodników podczas meczów, doszli do dwóch głównych wniosków. Po pierwsze, piłkarze reagują realnie wolniej – przede wszystkim dłużej poszukują partnera – kiedy grają przeciwko rywalowi w odwrotnych "krzyżowo" barwach (to znaczy, kiedy drużyna w białych koszulkach i czerwonych spodenkach gra z rywalem w czerwonych koszulkach i białych spodenkach). Po drugie, gra jest zauważalnie bardziej chaotyczna – zawodnicy częściej podejmują błędne decyzje – jeżeli stroje obu drużyn pokrywają się choćby tylko częściowo (np. ten sam kolor spodenek).
Tego rodzaju sytuacje nie są wyłącznie naukową abstrakcją. Psychologowie przywołują finał Pucharu Anglii z roku 2017, kiedy Manchester United pokonał na Wembley Southampton 3:2. W tamtym dniu Czerwone Diabły nosiły czerwone koszulki i białe spodenki, zaś Święci przeciwnie – białe koszulki i czerwone spodenki.
W badaniu poruszono również inne kwestie, m.in. dotyczące twierdzenia Sir Alexa Fergusona, który w roku 1996 "oskarżył" o serię kiepskich wyników, fatalne szare, mało wyraziste trykoty, które jego zdaniem utrudniały jego graczom znalezienie się na boisku. Zdaniem naukowców, w wymówce legendarnego managera Manchesteru United mogło być nieco prawdy.
Southampton 6-3 Manchester United 1996
Autorzy publikacji uważają, że ich wnioski powinny zmobilizować federacje piłkarskie do uściślenia przepisów, które pod niektórymi względami nadal pozostają niejasne. Źle dobrane barwy nie tylko wpływają na reakcje piłkarzy, ale również dekoncentrują sędziów, oraz utrudniają podziwianie widowiska kibicom.
Więcej informacji znajdziesz w oryginalnej publikacji: L. Burnell, P. Thompson, Finding Neymar: The Role of Colour in the Detection and Discrimination of Football Kits, "Perception", https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/03010066211019370