Cztery godziny nauki. Tyle starczyło jej na pokonanie najlepszego programu szachowego

Cztery godziny nauki. Tyle starczyło jej na pokonanie najlepszego programu szachowego

Cztery godziny nauki. Tyle starczyło jej na pokonanie najlepszego programu szachowego
Źródło zdjęć: © Agencja Gazeta | BARTLOMIEJ SOWA
Arkadiusz Stando
07.12.2017 14:50

Ile czasu zajęłoby ci nauczenie się gry w szachy? Program Stockfish to, według profesjonalnych szachistów, najlepszy silnik czasowy. Przynajmniej do teraz. Bo właśnie został pokonany.

Cztery godziny nauki. Tyle potrzebowała sztuczna inteligencja Google'a, by pokonać Stockfisha. Łatwo z tego wywnioskować, że AlphaZero, nowa mistrzyni, pokonałaby człowieka bez problemu. Jej poprzednia wersja, AlphaGo, pokonała rok temu Ke Jie, jednego z najlepszych szachistów na świecie.

Przegrany program Stockfish w zeszłym roku zwyciężył w Mistrzostwach Szachów Komputerowych oraz Mistrzostwach TCEC 2016, był bezkonkurencyjny. Z AlphaGo poszło mu nie najlepiej. Spośród 100 pojedynków 28 zakończyło się zwycięstwem sztucznej inteligencji a pozostałe 72... remisem. Nie dał rady wygrać nawet jednego starcia.

Twórcy AlphaZero, pochodzący z działu Google'a, zwanego DeepMind, skorzystali z pewnego rodzaju uczenia maszynowego, a w szczególności nauki wzmacniania umiejętności. AlphaZero nie było nauczane gry w tradycyjny sposób. SI nie wie, jak wyglądają szachownica i pionki, zna tylko procesy, jakie zachodzą w grze. W ten sposób stworzyła sobie algorytmy, którymi się posługuje podczas gry.

Bardziej szczegółowe informacje możecie znaleźć pod tym linkiem.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)