Cztery godziny nauki. Tyle starczyło jej na pokonanie najlepszego programu szachowego

Ile czasu zajęłoby ci nauczenie się gry w szachy? Program Stockfish to, według profesjonalnych szachistów, najlepszy silnik czasowy. Przynajmniej do teraz. Bo właśnie został pokonany.

Cztery godziny nauki. Tyle starczyło jej na pokonanie najlepszego programu szachowego
Źródło zdjęć: © Agencja Gazeta | BARTLOMIEJ SOWA
Arkadiusz Stando

Cztery godziny nauki. Tyle potrzebowała sztuczna inteligencja Google'a, by pokonać Stockfisha. Łatwo z tego wywnioskować, że AlphaZero, nowa mistrzyni, pokonałaby człowieka bez problemu. Jej poprzednia wersja, AlphaGo, pokonała rok temu Ke Jie, jednego z najlepszych szachistów na świecie.

Przegrany program Stockfish w zeszłym roku zwyciężył w Mistrzostwach Szachów Komputerowych oraz Mistrzostwach TCEC 2016, był bezkonkurencyjny. Z AlphaGo poszło mu nie najlepiej. Spośród 100 pojedynków 28 zakończyło się zwycięstwem sztucznej inteligencji a pozostałe 72... remisem. Nie dał rady wygrać nawet jednego starcia.

Twórcy AlphaZero, pochodzący z działu Google'a, zwanego DeepMind, skorzystali z pewnego rodzaju uczenia maszynowego, a w szczególności nauki wzmacniania umiejętności. AlphaZero nie było nauczane gry w tradycyjny sposób. SI nie wie, jak wyglądają szachownica i pionki, zna tylko procesy, jakie zachodzą w grze. W ten sposób stworzyła sobie algorytmy, którymi się posługuje podczas gry.

Bardziej szczegółowe informacje możecie znaleźć pod tym linkiem.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)