Człowiek z Piltdown - największe oszustwo w historii antropologii

Człowiek z Piltdown - największe oszustwo w historii antropologii
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons, Anrie, Lic. CC BY-SA 3.0
Łukasz Michalik
19.12.2019 09:34

Darwinowskiej teorii ewolucji od dawna wypominano brak potwierdzających ją skamieniałości – hybryd, będących połączeniem wcześniejszych i późniejszych cech jakiegoś organizmu. Taka hybryda jednak się znalazła. 17 grudnia 1912 roku pokazano ją światu, a świat uwierzył, że jest prawdziwa. I wierzył w to przez następnych 40 lat.

Jak zostać sławnym paleontologiem? Można mozolnie piąć się po ścieżkach naukowej kariery, budować swój autorytet w branży i poza nią, poświęcić nauce całe swoje życie. Ale można prościej i szybciej: wystarczy coś odkryć. Najlepiej coś, co wstrząśnie światem nauki wystarczająco mocno, by zainteresować go zarówno samym odkryciem, jak i jego autorem.

Trzęsienie ziemi nastąpiło w Londynie, podczas spotkania Towarzystwa Geologicznego. Artur Smith Woodward, kustosz działu geologii British Museum, zaprezentował wówczas zgromadzonym niezwykły artefakt. Była to czaszkę, nieprzypominająca niczego znanego do tej pory. Miała cechy typowe zarówno dla małp, jak i dla ludzi. I idealnie trafiała w oczekiwania ówczesnych uczonych.

Ale to nie Woodward był jej odkrywcą. Czaszkę odkrył dla świata Charles Dawson. Ten amator geologii miał już na koncie kilka mniej znaczących odkryć, jednak to właśnie niezwykła czaszka przyniosła mu długo wyczekiwany rozgłos.

W poszukiwaniu dowodów ewolucji

Warto w tym miejscu wyjaśnić, dlaczego czaszka dostarczona przez Charlesa a była tak ważna. Wszystko za sprawą teorii ewolucji Karola Darwina, która niecałe pół wieku wcześniej przeorała światopogląd rzesz ludzi. Wywołała zarazem żywą dyskusję, w której argumenty naukowe mieszały się z religijnymi.

Oponenci poglądów Darwina sprowadzali je do prymitywnego uproszczenia, wedle którego „człowiek pochodzi od małpy”, co spotykało się z powszechną krytyką. W takich właśnie okolicznościach zwolennicy teorii Darwina musieli borykać się z jedną z jej największych słabości – brakiem dowodu w postaci organizmów przejściowych, mających cechy zarówno wcześniejszych form, jak i tych późniejszych, ukształtowanych zgodnie z teorią doboru naturalnego.