Cyfrowe listy polecone. Korespondencja z urzędami prostsza i szybsza od 2021 roku
Nowa ustawa odnosząca się do doręczeń elektronicznych została zatwierdzona przez rząd. Jeśli chodzi o korespondencję poleconą pomiędzy nami a urzędami, to od października 2021 roku będzie można omijać tradycyjną pocztę.
25.09.2019 08:44
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Ministerstwo cyfryzacji obiecuje załatwić tym samym kilka problemów. Przede wszystkim nie będziemy musieli wychodzić z domu lub firmy, aby odebrać i wysłać listowne przesyłki polecone. Przy okazji odejdzie konieczność trzymania papierowych potwierdzeń nadania i odbioru listów. Wszystko obsłuży system. Nowy pomysł na listy rozwiąże też niedogodności związane z odbiorem. Większość ludzi w godzinach pracy listonosza jest poza domem w swoim miejscu zatrudnienia, więc zastaje tylko awizo.
Bez kolejek i stania na poczcie
Kolejnym niewątpliwym plusem jest czas potrzeby na dostarczenie poczty. Internetowe systemy teleinformatyczne działają w mgnieniu oka, a nawet jeśli chwilę dłużej, to zdecydowanie szybciej niż tradycyjna poczta. Przesyłek priorytetowych można spodziewać się przy dobrych wiatrach na następny dzień, ale nie zawsze jest tak dobrze, poza tym korespondencja urzędowa bywa wysyłana bez dopłaty za szybszą realizację. Przez Internet zajmie to kilka sekund.
Jak powiedział Marek Zagórski, minister cyfryzacji – „To będzie rewolucja w doręczeniach. Osobom, które będą chciały korzystać z tradycyjnej, papierowej korespondencji, pozostawiamy oczywiście taką możliwość. Ale te osoby, które chcą ułatwiać sobie życie, będą mogły skorzystać z e-doręczeń.”
Operator do wyboru
Żeby nie było za prosto, to system nie będzie zamknięty. Po stronie urzędów obsługiwał go będzie jeden wybrany operator, ale firmy i osoby prywatne dostaną dowolność, byle ich usługodawca był zgodny z europejskimi standardami.
Mechanizm będzie bazował, jak czytamy w oficjalnym komunikacie, na "adresie zamieszkania w świecie cyfrowym" przechowywanym w nowotworzonej bazie adresów elektronicznych. więc nie będą to po prostu przekierowania na nasze skrzynki e-mailowe.
Jak zapewnia Ministerstwo: cyfrowy adres zamieszkania uzyskamy_ "na dwa sposoby. Po pierwsze od operatora wyznaczonego, po drugie możemy go kupić od komercyjnego dostawcy usług zaufania. (…) Warto podkreślić, że publiczna usługa doręczenia elektronicznego będzie dobrowolna, ale i darmowa. Świadczona będzie przez operatora wyznaczonego, którym obecnie jest Poczta Polska. To ona miałaby wyłączność na obsługę urzędowych e-doręczeń do końca 2025 r.” _