CV90 Armadillo: nowoczesne technologie do wozów bojowych w Kielcach
BAE Systems prezentuje najnowsze technologie, opracowane dla pojazdu CV90 Armadillo. Mogą one zwiększyć skuteczność bojową, mobilność i przeżywalność na polu walki załogi nowego wozu bojowego.
29.08.2014 15:34
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Podczas wrześniowej wystawy MSPO w Kielcach, firma BAE Systems zaprezentuje najnowsze technologie, opracowane dla pojazdu CV90 Armadillo. Mogą one zwiększyć skuteczność bojową, mobilność i przeżywalność na polu walki załogi nowego wozu bojowego.
Producent zademonstruje system ISAS, zaprojektowany dla CV9. Armadillo. Przeniesiony po raz pierwszy w historii z samolotu bojowego do wozu bojowego, wyświetlacz nahełmowy zapewnia krytyczne informacje głosowe i wzrokowe w sytuacjach, gdy o życiu lub śmierci decydują ułamki sekund, takich jak wskazanie kierunku, z którego nastąpił atak. ISAS został oryginalnie opracowany dla samolotu wielozadaniowego Eurofighter Typhoon. Wyświetla on informacje za pomocą opatentowanej technologii holografii kwantowej na małym wskaźniku przeziernym, znajdującym się na linii wzroku operatora.
Dzięki szerokim gąsienicom i dokładnie obliczonemu położeniu środka ciężkości, CV9. został zaprojektowany do poruszania się w trudnych warunkach terenowych, takich jak śnieg czy bagna. Jego mobilność została jeszcze bardziej zwiększona dzięki zastosowaniu gumowych gąsienic. Dzięki nim masa pojazdu została zredukowana o ponad jedną tonę w porównaniu z pojazdem wyposażonym w klasyczne gąsienice stalowe.
Poziom emitowanego hałasu został zmniejszony o 1. dB, a poziom drgań o 60-80 proc., dzięki czemu dwukrotnie zwiększa się skuteczność działania załogi. BAE Systems wdrożyło już i oferuje gumowe gąsienice w 35-tonowym Armadillo. Na stoisku BAE Systems na MSPO wystawiony będzie fragment prawdziwej gąsienicy.
BAE Systems było pierwszą firmą, która opracowała system kamuflażu zwany Adaptiv, umożliwiający pojazdowi wtopienie się w otoczenie. Technologia oparta jest na panelach sześciokątnych „pikseli”, które bardzo szybko mogą zmienić swoją temperaturę. Kamery pokładowe wozu rejestrują obraz otoczenia i wyświetlają go w podczerwieni na pojeździe, powodując, że nawet czołg poruszający się z dużą prędkością może zlać się z tłem. Alternatywnie można naśladować inny pojazd oraz wyświetlać znaczniki identyfikacyjne, zmniejszające ryzyko ataku przez własne wojska. „Piksele”. Adaptiv zostaną zaprezentowane na stoisku BAE Systems.
Inne technologie, które mogą zainteresować polskiego użytkownika, choć nie są pokazywane w Kielcach, to aktywne zawieszenie, które zostało już wdrożone w CV90 Armadillo, czy technologia napędu hybrydowego elektrycznego (HED). Mogą one zapewnić znaczące polepszenie mobilności pojazdu, a także dają wiele innych zalet, w tym zwiększenie przeżywalności, zmniejszenie zużycia paliwa i zapewnienie rezerwy dla przyszłych nowych urządzeń elektronicznych, wymagających o wiele więcej energii elektrycznej.