"Coś" pojawiło się nad Polską. Widać to na radarze

W okolicy wsi Moszna w województwie opolskim w godzinach porannych pojawił się dziwny obiekt, który można było obserwować na mapie Flightradar24. Niezidentyfikowane urządzenie ma należeć do izraelskiej firmy IAI Israel Aerospace. Wyjaśniamy, czym może być wspomniany obiekt.

"TEST" nad Polską
"TEST" nad Polską
Źródło zdjęć: © Flightradar24
Norbert Garbarek

Flightradar24 to narzędzie, które pozwala śledzić na żywo (lub przeglądać historyczne dane) samoloty, śmigłowce, balony lub drony poruszające się na całym świecie. Mapa działa w oparciu o dane z transponderów, czyli bezprzewodowych urządzeń wykorzystywanych w lotnictwie do odbierania i odpowiadania na sygnał w czasie rzeczywistym. Dzięki temu w dowolnej chwili – z poziomu aplikacji lub strony internetowej – można obserwować przeloty samolotów.

"TEST" nad Polską

W poniedziałkowy poranek obserwującym wspomnianą stronę Flightradar24 w oczy mógł się rzucić podejrzany "lot" wykonywany nad Moszną w województwie opolskim. Mowa o rejsie wykonywanym z kodem transpondera "TEST" i który był wykonywany przy użyciu samolotu należącego do IAI Israel Aerospace.

Lot "TEST" nad wsią Moszna
Lot "TEST" nad wsią Moszna© Flightradar24

"Coś" nad Polską nie było identyfikowane w żaden precyzyjny sposób. Flightradar24 wyświetlał tylko 24-bitowy kod HEX ICAO w postaci 7386C8. To jedyne dane, które pozwalają połączyć dziwny obiekt z jakąkolwiek maszyną.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Obiekt pojawił się tylko na mapie

Wyjaśnijmy, że testowy "lot" wykonywany przez IAI charakteryzował się przebiegiem wskazującym na to, że w istocie nad Moszną fizycznie nie pojawił się żaden samolot, dron, ani szybowiec. Maszyna na mapie poruszała się z prędkością 0 lub 1 km/h i znajdowała się na wysokości maksymalnie kilkuset metrów, regularnie znikając z mapy.

To zresztą nie pierwsza taka sytuacja, kiedy na mapie Flightradar24 pojawia się obiekt mogący być efektem testów przeprowadzanych w zupełnie innym miejscu i niekoniecznie z użyciem fizycznego samolotu. Jeszcze w 2023 r. nad Polską pojawiały się m.in. balony TEST4A i dron 4A1101. Z kolei wspomniany "lot" wykonywany przez IAI wcześniej odbywał się w Australii (okolice Cairns).

Choć nie jest znany rodzaj maszyny, która może być związana z testem IAI, wspomniany kod HEX sugeruje, że firma pracuje z samolotem Gulfstream G280. To właśnie ona (również w izraelskich barwach) charakteryzuje się tym unikalnym kodem identyfikacyjnym ICAO.

Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie