Chiny testują samolot morski AG600. Udane lądowanie największej latającej łodzi na świecie
Chiny mają powody do zadowolenia. 11 lat po rozpoczęciu prac projektowych nad samolotem morskim AG600, maszyna odbyła półgodzinny lot i pomyślnie wylądowała na Morzu Żółtym. Największa latająca łódź na świecie może znaleźć w przyszłości zastosowanie w wojsku.
Chiny, podobnie jak Japonia, Kanada i Rosja prowadzą zaawansowane prace nad morskimi samolotami. To jednak kraj ze stolicą w Pekinie może pochwalić się obecnie zdecydowanie największą maszyną tego typu. Projekt budowy wielosilnikowej łodzi latającej AG600 rozpoczął się w 2009 roku, a pierwszy montaż jednostki miał miejsce pięć lat później.
W lipcu 2016 r. zakończono budowę pojazdu i pod koniec następnego roku odbył on swój dziewiczy lot, startując z miasta Zhuhai. Po około godzinie spędzonej w powietrzu, maszyna pomyślnie wylądowała na tamtejszym lotnisku. Teraz, po pełnych 11 latach od zapoczątkowania prac nad samolotem, AG600 zrobił milowy krok w kierunku rozwoju chińskiego przemysłu lotniczego.
Jak informują zagraniczne media, maszyna odbyła półgodzinny rejs, po którym wylądowała na Morzu Żółtym w pobliżu miejscowości Qingdao. Chińska korporacja lotnicza AVIC (Aviation Industry Corporation of China) ma nadzieję, że kolejny udany lot i pomyślne lądowanie na wodzie, przybliży ich do uzyskania odpowiednich certyfikatów i pierwsze dostawy latających łodzi AG600 rozpoczną się już w 2022 roku.
Zobacz też: USA. Podatek od robota. Tak demokraci chcą zwalczać negatywne skutki automatyzacji
AG600 - największy morski samolot na świecie
Największy morski samolot na świecie, nazywany również łodzią latającą, rozmiarami przypomina Boeinga 737. Jego wysokość wynosi 12,1 m, a długość 36,9 m. Rozpiętość skrzydeł maszyny jest równa 38,8 m. Uważa się, że samolot będzie mógł zabrać na pokład 50 pasażerów i pokonać odległość 4 500 km. Masa startowa pojazdu wynosi 53,5 tony.
Samolot prezentowany jest jako maszyna przeznaczona do wypełniania zadań poszukiwawczo-ratowniczych i gaśniczych. AVIC podaje, iż pojazd będzie zdolny do zrzutu 12 ton wody podczas podejścia nad obszar objęty ogniem. Chińczycy informują, że możliwość lądowania w wodzie z pewnością pomoże ratownikom w poszukiwaniu ocalałych, którzy zmuszeni byli do awaryjnych lądowań na morzu.
Nowoczesna łódź latająca z pewnością znajdzie również swoje zastosowanie w wojsku. Samolot rozpoznawczo-patrolowy należący do Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej, mógłby nie tylko wykrywać i zwalczać łodzie podwodne, ale miałby także możliwość lądowania na sztucznych wyspach na spornym terytorium Morza Południowochińskiego, w celu uzupełniania zapasów bez konieczności lądowania na pasie startowym.
AG600 jest maszyną nieuzbrojoną, jednak zdaniem dziennikarzy z magazynu "Popular Mechanics" mógłby zostać z łatwością wyposażony w bomby głębinowe i torpedy naprowadzające.
Morski samolot AG600 jest zdolny do wykonywania startów i lądowań na wodzie. Potrzebuje do tego drogi startowej o długości minimum 1500 metrów i głębokości 2,5 metra. Dzięki chowanemu w kadłubie podwoziu, bez problemu ląduje również na lądzie.