Chcieli wycofać rosyjski sprzęt. Po roku zmienili zdanie

Malezja ogłosiła, że samodzielnie zmodernizowała swoje myśliwce Su-30 - podaje ukraiński portal Defense Express. To o tyle zaskakujące, iż wcześniej kraj mierzył się z problemami z dostępnością do części zamiennych tych maszyn.

Su-30MKM - zdjęcie ilustracyjne
Su-30MKM - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Getty Images | 2023 VCG

Malezja posiada 18 myśliwców Su-30MKM, z którymi jeszcze na początku lutego 2024 r. państwo miało problemy, bo sprzęt wymaga ciągłego serwisowania, jednak z uwagi na nałożone na rosyjski przemysł zbrojeniowy sankcje, Malezja nie mogła zdobyć części zamiennych. Rozważano nawet wycofanie tych maszyn z eksploatacji, ale - jak się okazuje - problem udało się jakoś rozwiązać.

Pomoc przyszła z Indii?

Z początkowych planów dotyczących wycofania myśliwców Su-30MKM z arsenału, Malezja rozwiązała problem z brakiem części i ogłosiła, że udało się przedłużyć żywotność maszyn. Prace serwisowe realizowała państwowa korporacja Aerospace Technology Systems (ATSC), która powstała w celu wsparcia technicznego Su-30MKM. Jak podaje portal Defense Express, koszt modernizacji jednego samolotu określa się na 27 mln dolarów. Serwis pozwolił zwiększyć resurs każdej maszyny o 1500 godzin lotu lub 10 lat eksploatacji.

Tajemnicą pozostaje jednak to, jak Malezji udało się zrealizować program modernizacyjny Su-30, skoro jeszcze w 2024 r. rozważano wycofanie samolotów z użycia. Analitycy z Defense Express sugerują, że Malezja mogła skorzystać z pomocy Indii. To właśnie z tego kraju mogły pochodzić części niezbędne do przeprowadzenia prac serwisowych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Synology ActiveProtect DP340, czyli ultrabezpieczny backup dla firm

Rosjanie też mają problemy

Warto też dodać, że sami Rosjanie mają obecnie duże problemy z dostępnością komponentów do samolotów, wobec czego muszą korzystać z pomocy sojuszników i szukać wsparcia za granicą. Dość wspomnieć, że w latach 2022-2023 rosyjski producent Su-30 kupił za granicą komponenty do samolotów własnej produkcji za kwotę niemal 420 mln dolarów. Malezja była wtedy jednym z krajów, od których Federacja Rosyjska zakupiła części.

Wyjaśnijmy, że Su-30MKM to wariant Su-30 przeznaczony do malezyjskich sił powietrznych (i rozwinięcie wersji eksportowej Su-30MK). Napęd tej maszyny stanowią dwa silniki turbowentylatorowe Liulka Ał-31FP, które rozpędzają samolot do prędkości maksymalnej 2120 km/h na dużej wysokości. Zasięg Su-30MKM określa się zaś na 3000 km. Uzbrojenie tego myśliwca stanowi z kolei przede wszystkim jedno działko lotnicze kal. 30 mm GSh-30-1. Do tego nie brakuje też miejsca na dodatkową broń umieszczaną na 12 punktach mocowania o łącznej nośności do 8,1 t.

Wybrane dla Ciebie