Chcemy szybszego internetu. W tym celu jesteśmy gotowi nawet zmienić dostawcę

Chcemy szybszego internetu. W tym celu jesteśmy gotowi nawet zmienić dostawcę
Źródło zdjęć: © Anne Hornyak / CC

09.07.2013 10:00, aktual.: 09.07.2013 10:35

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Według najnowszego ogólnoeuropejskiego badania dotyczącego sposobów korzystania z internetu przez Europejczyków szybkość łącza internetowego staje się najważniejszym kryterium dla użytkowników internetu. Prawie połowa (45 proc.) europejskich gospodarstw domowych polepszyłaby swój abonament internetowy lub zmieniła dostawcę na zapewniającego szybsze łącze, co oznacza, że szybkość łącza internetowego staje się ‑ obok ceny ‑ najważniejszym czynnikiem determinującym wybór planu internetowego.

Wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej Neelie Kroes powiedziała: - _ Konsumenci coraz częściej dbają o to, by ich internet był wystarczająco szybki między innymi do oglądania filmów. W przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą z domu prędkość internetu wpływa również na konkurencyjność. Dokonując wyboru, konsumenci zwracają obecnie uwagę zarówno na prędkość, jak i na cenę. _

Badanie wykazało również, że ponad połowa (54 proc.) gospodarstw domowych ogranicza swoje krajowe i międzynarodowe połączenia telefonii komórkowej ze względu na koszty. Kroes stwierdziła: - _ Żyjemy w epoce smartfonów, w której wysokiej jakości usługi telefonii komórkowej stanowią niezbędny element codziennego życia. Jest nie do przyjęcia, żeby połowa użytkowników ograniczała długość rozmów przez telefon komórkowy ze względu na koszty, a także by brak jednolitego rynku usług internetowych sprzyjał takim ograniczeniom. _

Jednakże badanie z 201. r. wykazało wynoszący 11 proc. spadek (z 60 proc. do 49 proc.) ilości osób zaniepokojonych wysokością kosztów połączeń z innymi sieciami telefonii komórkowej. Świadczy to o tym, że wysiłki Komisji na rzecz ograniczenia stawek za zakończenie połączenia w sieci komórkowej mają pozytywne skutki dla klientów.

Z badania Eurobarometru płyną następujące wnioski:

Prędkość odgrywa coraz większą rolę

- Dzięki konkurencji udało się zapewnić przystępne ceny, ale konieczne będzie podjęcie większych wysiłków w celu spełnienia wymagań dotyczących większej prędkości.
- Około 4. proc. respondentów napotkało trudności związane z dostępem do treści i aplikacji internetowych z powodu niewystarczającej prędkości lub przepustowości.

Jakość usług

- 20 proc. ankietowanych stwierdziło, że czasami napotyka trudności związane z dostępem do treści internetowych lub miało zablokowane aplikacje na swoich telefonach komórkowych (o 4 punkty procentowe więcej niż w grudniu 2011 r.). Problemy pojawiają się najczęściej podczas prób oglądania filmów (42 proc.), słuchania muzyki (22 proc.), darmowego pobierania filmów (22 proc.), oglądania transmisji na żywo (20 proc.) lub grania w gry internetowe (19 proc.).
- Zastrzeżenia wzbudzała również jakość dźwięku. Tylko 3. proc. respondentów przyznało, że jakość dźwięku w ich telefonach komórkowych jest bardzo dobra w porównaniu z 49 proc. w przypadku telefonów stacjonarnych i 25 proc. w przypadku połączeń przez internet.

Otwarty internet i neutralność sieci

- Blokowanie dostępu do filmów jest jedną z najbardziej irytujących kwestii w odniesieniu do neutralności sieci i praw autorskich.
- 3. proc. dorosłych użytkowników korzysta z usług telefonii internetowej (wzrost w stosunku do 27 proc. w 2012 r.).

Tendencje zachowań konsumenckich

- 44 proc. gospodarstw domowych posiada co najmniej jeden abonament internetu mobilnego (wzrost w stosunku do 30 proc. w 2012 r.).
- 45 proc. gospodarstw domowych posiada pakiet usług komunikacyjnych (np. pakiet, w skład którego wchodzi telewizja, szerokopasmowy dostęp do internetu, telefon, usługi telefonii komórkowej) od tego samego dostawcy.
- 4. proc. ankietowanych (spośród wspomnianych 45 proc. gospodarstw domowych) rozważało możliwość zmiany dostawcy pakietu usług komunikacyjnych, przy czym 29 proc z nich uważa, że nie jest łatwo porównać warunki oferowane w pakietach.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)