Bruksela: plany wspólnych zasad stosowania skanerów na lotniskach

Bruksela: plany wspólnych zasad stosowania skanerów na lotniskach

Bruksela: plany wspólnych zasad stosowania skanerów na lotniskach
Źródło zdjęć: © heise-online.pl
15.01.2010 15:13, aktualizacja: 15.01.2010 15:44

Desygnowany na unijnego komisarza ds. transportu Estończyk Siim Kallas opowiedział się za określeniem wytycznych w sprawie stosowania prześwietlających ubrania skanerów na lotniskach państw członkowskich. "Jestem za jednolitą unijną regulacją dotyczącą skanerów ciał" – oświadczył w czwartek podczas konsultacji w Parlamencie Europejskim.

Desygnowany na unijnego komisarza ds. transportu Estończyk Siim Kallas opowiedział się za określeniem wytycznych w sprawie stosowania prześwietlających ubrania skanerów na lotniskach państw członkowskich. "Jestem za jednolitą unijną regulacją dotyczącą skanerów ciał" – oświadczył w czwartek podczas konsultacji w Parlamencie Europejskim.

Jednocześnie Estończyk wyraził ubolewanie z powodu tego, że niektóre kraje UE już stosują takie urządzenia, choć nie istnieją jasne, wspólne zasady ich używania. Zdaniem Kallasa technologia nie jest antidotum na zagrożenie terroryzmem i nie zagwarantuje stuprocentowego bezpieczeństwa lotów. Skanery mogą najwyżej uzupełniać dotychczasowe metody kontroli.

Kallas zapowiedział też, że opracuje nową propozycję unijnych reguł dotyczących skanerów. W 200. roku Komisja Europejska skreśliła z projektu dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa w komunikacji lotniczej ustęp dopuszczający stosowanie "obnażających" skanerów; stało się tak ze względu na opór Parlamentu Europejskiego i przedstawicieli poszczególnych państw członkowskich. Kallas uważa, że wyjaśnione muszą być jeszcze zagadnienia praw podstawowych, bezpieczeństwa danych i ewentualnego zagrożenia promieniowaniem. Ponadto lotnisko nie może być ostatnim ogniwem w łańcuchu zabezpieczeń. Estończyk opowiedział się za opracowaniem "inteligentnych systemów", które umożliwiłyby wymianę informacji na temat planów zamachów i przygotowanie systemu wczesnego ostrzegania przed nimi.

Obraz
© (fot. heise-online.pl)

Wcześniej unijna komisarz ds. sprawiedliwości Viviane Reding wyraziła większy sceptycyzm co do prześwietlania pasażerów. "Potrzeba zapewnienia bezpieczeństwa nie powinna usprawiedliwiać naruszania sfery prywatnej" –. stwierdziła luksemburska polityk. W przypadku skanerów należy zapewnić, że sfera intymna pasażerów nie będzie naruszona, a obrazy zostaną zniszczone natychmiast po kontroli. Zdaniem Reding, w takich wypadkach powinna być przestrzegana zasada "zdrowego wyważenia proporcji".

W wywiadzie udzielonym luksemburskiej stacji Radio DNR Reding jeszcze raz podkreśliła: "W traktacie lizbońskim na pierwszym miejscu znajdują się prawa obywatelskie. Będę pilnować, aby były one przestrzegane". Jej zdaniem niedopuszczalna jest sytuacja, w której Europejczycy za każdym razem ulegają naciskom Amerykanów lub terrorystów i postępują tak, jakby nie mieli praw obywatelskich. Bezpieczeństwo jest ważne, "ale nie za wszelką cenę".

Ministrowie spraw wewnętrznych krajów UE chcą przedyskutować sprawę skanerów podczas przyszłotygodniowego spotkania informacyjnego Rady UE w hiszpańskim Toledo. Na spotkaniu obecna będzie także amerykańska minister bezpieczeństwa narodowego Janet Napolitano – zapowiedział w imieniu prezydencji UE hiszpański minister transportu Jose Blanco. Korzystanie ze skanerów jest nieodzowne, aby w przyszłości zagwarantować bezpieczeństwo na lotniskach – takim wnioskiem zakończyło się spotkanie Blanco z Napolitano w Waszyngtonie. Jeszcze w ubiegłym tygodniu Hiszpan ostrzegał natomiast przed przesadzonym stosowaniem takich urządzeń w Unii Europejskiej.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (9)