Boty kupują aż 50 proc. reklam graficznych i wideo w internecie

Aż 8 mld euro, co stanowi 50,1% wydatków na reklamę graficzną (w tym wideo) w Europie kupowana jest w tzw. modelach programatycznych – wynika z najnowszego raportu portalu Interaktywnie.com.

Boty kupują aż 50 proc. reklam graficznych i wideo w internecie
Źródło zdjęć: © WP.PL
Michał Prokopowicz

Cały raport pt: "Programmatic buying" można pobrać tutaj: RAPORT

Według Interaktywnie.com, w pierwszym kwartale 2018 roku wydatki na reklamę online przekroczyły wartość 1 mld zł. Było to o ponad 140 mln zł więcej niż rok wcześniej, co przełożyło się na dynamikę wzrostu na poziomie 16,5%.

Po nieznacznym spowolnieniu tempa rozwojowego reklamy cyfrowej obserwowanym w roku 2017, który zakończył się indeksem na poziomie 9,3% rok do roku, zaobserwowano znaczne polepszenie koniunktury. Dobre wyniki finansowe przełożyły się na dynamikę wynoszącą 16,5%, dzięki czemu już w pierwszym kwartale reklama online pozyskała pierwszy z 4 miliardów zł spodziewanych w 2018 roku.

Jak wynika z analiz eksperckich publikowanych w Interaktywnie.com, przełom roku 2018 i 2019 będzie historyczny - łączne wydatki na wszystkie formaty reklamy cyfrowej powinny przekroczyć wydatki na telewizję.

Znaczny wpływ na wzrost ma reklama w urządzeniach mobilnych, która wróciła do wysokiego dwucyfrowego indeksu wzrostu (33%), a także komunikacja marketingowa w social media (40%) i wideo online (33%). W dużym tempie rośnie nadal reklama sprzedawana w modelu programmatic (31%).

Ogólny obraz rynku nie uległ zmianie – dominuje reklama graficzna (50% udziału), podczas gdy reklama w wyszukiwarkach pozyskuje prawie jedną trzecią tortu reklamowego online (31%), ogłoszenia prawie jedną szóstą (16%), zaś e-mail 2%. Utrzymały się także obserwowane dotychczas trendy w dynamice poszczególnych formatów – wszystkie z nich wypracowały dodatnie indeksy, oprócz reklamy e-mail, która ponownie odnotowała wskaźnik ujemny.

Według szacunków ekspertów pytanych przez Interaktywnie.com, w USA w 2018 roku programmatic będzie stanowił 85 proc. wydatków, a w Polsce do końca roku może osiągnąć nawet 35 proc. udziału w wydatkach na reklamę digital.

Rynek reklamy programatycznej bardzo dynamicznie rośnie notując co roku dwucyfrowe wzrosty. Stanowi on coraz bardziej istotny obszar działań marketingowych prowadzonych w internecie zarówno po stronie reklamodawców jak i wydawców. Otwiera zupełnie nowe możliwości w prowadzeniu kampanii reklamowych oraz monetyzacji powierzchni, wydawniczej.

- Najistotniejsze wartości jakie niesie ze sobą programmatic dla reklamodawcy to automatyzacja procesu zakupowego z dostępem do bardzo szerokiego inventory z użyciem danych o użytkownikach – czytamy w raporcie. - Największa wartość dodana z prowadzonych w tym modelu kampanii to pewność dotarcia do pożądanej grupy użytkowników o określonym profilu demograficznym, zainteresowaniach czy intencjach zakupowych bez względu na miejsce, w którym użytkownik konsumuje treści. Ważny w tym miejscu jest wybór właściwego źródła danych – warto wybierać te najbardziej jakościowe oraz zgodne z RODO np. Netsprint Audience.

Programmatic dla reklamodawcy to również szerokie portfolio dostępnych formatów, od klasycznych form displayowych, native po kampanie wideo in-stream oraz out-stream.
Dla wydawców programmatic nowe źródło monetyzacji powierzchni reklamowej to dostęp do wartościowego popytu, który maksymalizuje przychody tj. eCPM (czyli stawkę uzyskaną za 1000 wyświetlonych reklam). Obecnie coraz powszechniej stosowana technologia header bidding pozwala na jednoczesne, równoległe przeprowadzenie aukcji wśród wielu serwerów adexchange monetyzując tym samym niemalże 100 procent wszystkich odsłon dostępnych u danego wydawcy.

Dodatkowo wielu wydawców decyduje się na monetyzację swoich danych udostępniając je poprzez platformy DMP (własne lub agregatory danych np. Netsprint Audience) do platform programatycznych DSP na których realizowane są kampanie reklamowe.

Według Interaktywnie.com, w Polsce wydatki na reklamę kupowaną w modelach programatycznych w 2017 roku osiągnęły wartość ponad 560 mln zł i stanowiły już 28% wydatków na display (w tym wideo).

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)