Boeing droższy od SpaceX. NASA publikuje koszty komercyjnych lotów w kosmos

Boeing i SpaceX to jedni z najważniejszych partnerów NASA w planowaniu załogowych misji kosmicznych. 14 listopada Agencja Kosmiczna opublikowała obszerny raport porównujący rakiety Starliner i Dragon2.

Boeing droższy od SpaceX. NASA publikuje koszty komercyjnych lotów w kosmos
Źródło zdjęć: © NASA

15.11.2019 14:43

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

NASA opublikowała raport inspektora generalnego na temat komercyjnych lotów załogowych w kosmos. Boeing i SpaceX mają opracował pojazdy, które posłużą przyszłym astronautom do lotów na Księżyc, Marsa oraz Międzynarodową Stację Kosmiczną.

W raporcie znalazło się wiele zarzutów wynikających z niedopracowania technologii. Pisaliśmy niedawno o tym, że pomimo początkowych opóźnień, Boeingowi udało się przeprowadzić pierwsze testy systemów bezpieczeństwa rakiet Starliner. Na dalszym etapie prac zdaje się być SpaceX, ale i w firmie Elon Muska nie obyło się bez kłopotów. Najbliższe plany firmy dzielą się pomiędzy rozwój technologii satelitów Starlink, a dopracowywanie silników Dragon2. Jednak SpaceX wygląda o wiele korzystniej po przejrzeniu kosztów, które wyszczególnia raport NASA.

Raport po raz pierwszy publikuje szacunkowe ceny miejsc, dla klientów rakiet Starliner i Dragon2 zestawiając je z kosztami, jakie poniosła NASA wspierając obie firmy. Każda z rakiet będzie w stanie zabrać 4 astronautów w podróż. Podczas gdy SpaceX otrzymała 3,14 mld dolarów od NASA, Boeing otrzymał 4,82 mld dolarów. Według szacunków NASA cena miejsca dla jednego astronauty będzie wynosiła 90 mln dolarów w Starlinerze, a 55 mln dolarów w Dragon2. Oznacza to, że rozwiązanie Boeinga będzie o 60 proc. droższe niż propozycja SpaceX.

Warte uwagi jest to, że cena Boeinga jest wyższa niż to, co NASA zapłaciła rosyjskiej korporacji Roskosmos za transport amerykańskich astronautów rakietami Sojuz. Koszty te wynosiły ok. 55,4 mln dolarów za 70 ukończonych i planowanych misji w latach 2006-2020 (od 2017 ceny wzrosły do prawie 80 mln dolarów za lot).

Z raportu wynika również, że NASA miała poważne problemy w związku z przedłużającymi się negocjacjami z Boeingiem. Agencja Kosmiczna nie była w stanie wynegocjować korzystnych warunków, który zakładały pierwotne umowy z firmą. Boeing ostatecznie otrzymał wielokrtonie wyższe wsparcie finansowe niż pierwotnie zakładał projekt. Zdaniem niektórych urzędników, którzy wypowiedzieli się w raporcie, NASA postąpiła w ten sposób, ponieważ Boeing chciał wycofać się z programów realizacji załogowych lotów. Informacji tej zaprzecza rzecznik Boeinga.

spacexboeingnasa
Komentarze (6)