Bez polskich części nie ma lotnictwa. Wrocławska technologia to przyszłość branży
Choć Polska nie jest potentatem w budowie nowych samolotów, ma istotny wkład w rozwój rynku lotniczego. Niemal w każdym nowym samolocie znajdziemy części, powstałe dzięki polskim technologiom. Wszystko za sprawą wynalazku, który od początku wieku rozwijają wrocławscy naukowcy.
15.09.2021 13:35
Druk 3D kojarzy się powszechnie z niewielkimi drukarkami, na których, korzystając z plastikowego filamentu, entuzjaści technologii drukują sobie kolekcjonerskie figurki czy nietypowe części różnych urządzeń. Domowe i amatorskie oblicze tej technologii to jednak tylko wierzchołek góry lodowej.
Prace nad przemysłowym wykorzystaniem przestrzennego druku prowadzą od lat naukowcy z Politechniki Wrocławskiej. Opracowana przez nich technologia pozwala na precyzyjne drukowanie metalowych elementów, stosowanych m.in. przez branżę lotniczą. Co w tym innowacyjnego?
Żadnych odpadów, czyli polska technologia w prakatyce
Jak podkreśla prof. Edward Chlebus, dyrektor Centrum Zaawansowanych Systemów Produkcyjnych Politechniki Wrocławskiej, kluczową kwestią jest możliwość niemal dowolnego tworzenia z metalu elementów o skomplikowanych kształtach. Ich wytrzymałość nie odbiega przy tym od części, wykonanych przy pomocy skrawania czy frezowania z jednolitego kawałka metalu.
W praktyce przekłada się to na ogromne oszczędności cennego materiału. Gdy wykorzystanie tradycyjnych technologii oznacza straty, przekraczające niekiedy nawet 90 proc., podczas drukowania wykorzystuje się niemal cały użyty materiał, ograniczając straty, a zatem także i koszty, do minimum.
Komercjalizacja polskich wynalazków
Wykorzystaniu tej i innych technologii przez przemysł lotniczy poświęcona będzie jedna z kluczowych imprez branży lotniczej – Civil & Military Aeromixer, którego tegoroczna edycja wystartuje 21 września. To organizowane we Wrocławiu spotkanie potentatów branży lotniczej z polskimi przedsiębiorcami, naukowcami i przedstawicielami władz samorządowych.
Wezmą w nim udział m.in. przedstawiciele koncernów Raytheon, Pratt & Whitney, Lockheed Martin, Polskie Zakłady Lotnicze, Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego "PZL-Kalisz" czy Leonardo Poland.