Bayraktar Kizilelma oblatany. Prototyp bezzałogowca odbył krótki lot
Bayraktar Kizilelma, nowy turecki dron bojowy, odbył dziewiczy lot. Nagranie z tego wydarzenia opublikował Seldżuk Bayraktar, główny konstruktor Baykar Makina i twórca słynnego już na całym świecie drona Bayraktar TB-2. Skomentował je: "Bayraktar Kizilelma – już niedługo".
04.12.2022 | aktual.: 04.12.2022 18:34
Bayraktar Kizilelma to dron uderzeniowy opracowany przez spółkę Baykar Makina w ramach projektu MIUS (Muharip İnsansız Uçak Sistemi). Świat usłyszał o nim podczas Teknofest 2022, tureckiego wydarzenia poświęconemu lotnictwu i technologii, które w tym roku odbyło się w dniach 30 sierpnia - 4 września. Baykar Makina pochwaliła się wówczas prototypem Kizilelmy i ogłosiła, że na rynek trafią co najmniej trzy warianty tego bezzałogowca z różnymi silnikami. Warto jednak przypomnieć, że sam projekt Kizilelmy ujawniono nieco wcześniej, bo 20 lipca 2021 r.
Bayraktar Kizilelma oblatany
Producent maszyny przedstawił też jego ogólną charakterystykę. Z dostępnych informacji wynika, że Kizilelma będzie dronem o maksymalnej masie startowej wynoszącej 5,5 tony (przy czym jego ładowność wyniesie 1,5 tony, a masa samego uzbrojenia tonę). W przyszłości urządzenie pozwoli przenosić szeroką gamę broni - pocisków oraz bomb, w tym pocisków CIRIT, Akdoğan AAM, OM ALCM, naprowadzanych laserowo rakiet TUBITAK-SAGE BOZOK czy bomb Teber-81, HGK-83 i SARB-83.
Uderzeniowy bezzałogowiec ma pozostawać w powietrzu bez przerwy przez około pięć godzin, a jego maksymalny pułap lotu wyniesie nawet 14 tys. m (operacyjny około 11 tys. m). Baykar Makina donosi, że prędkość przelotowa Kizilelmy to około 0,6 Ma (ponad 735 km/h), a prędkość maksymalna 0,9 Ma (około 1100 km/h). Sam bezzałogowiec ma długość 14,7 m, wysokość 3,3 m, a rozpiętość jego skrzydeł to 10 m.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ukraiński serwis Militarnyj zwraca uwagę na potencjalne możliwości opracowywanych wariantów Kizilelmy. Jego zdaniem wariant MIUS-A z ukraińskim silnikiem АІ-25TLT osiągałby prędkość bliską prędkości naddźwiękowej, wariant MIUS-B z ukraińskimi silnikiem АІ-322F i tureckim silnikiem TEI TF-6000 osiągałby prędkość naddźwiękową. Przy czym jego silniki byłyby dwa i pół razy mocniejsze od silników z wersji MIUS-A. Z kolei wersja MIUS-C najprawdopodobniej zostanie wyposażona w dwa ukraińskie silniki AL-322F.
Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski