Bakterie na zewnątrz ISS. Potrafią przetrwać w przestrzeni kosmicznej

Bakterie na zewnątrz ISS. Potrafią przetrwać w przestrzeni kosmicznej
Źródło zdjęć: © iStock.com
Arkadiusz Stando
01.12.2017 11:10

Rosyjski kosmonauta sugeruje, że odnalezione bakterie mogą pochodzić z obcego świata. Tymczasem pośród bakterii wysłanych z Ziemi, jedna wykazuje niesamowite cechy. W kosmosie sporo się dzieje.

Na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej przeprowadzono już około 2000 niezwykłych eksperymentów, ale tak wyjątkowego jeszcze nie było. Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Davis wysłali w kosmos bakterie, pobrane wcześniej z różnych miejsc publicznych na Ziemi. Projekt badań nazwano MERCCURI (Microbial Ecology Research Combining Citizen and University Researchers on ISS).

Większość szczepów bakterii utrzymywała podobną prędkość rozwoju jak na Ziemi, z jednym wyjątkiem. Bacillus safensis JPL-MERTA-8-2 rósł w kosmosie o aż 60 proc. lepiej.

Naukowcy nie mają pojęcia dlaczego tak się dzieje. Mimo intensywnej pracy nad ustaleniem powodów tego zjawiska, niewiele udało się dowiedzieć. Jednym z szokujących dla badaczy faktów było to, że promieniowanie kosmiczne nie wpływa na rozwój bakterii.

To ważne odkrycie, bo udowadnia istnienie szansy na wysłanie bakterii na Księżyc, czy nawet na Marsa. Będą one niezbędne podczas ewentualnych zasiedlania Księżyca i planet Układu Słonecznego.

Udało się dokonać też innego niesamowitego odkrycia. Rosyjscy kosmonauci spacerujący na zewnątrz stacji zbierają pył kosmiczny osiadający na niej. Po jego przebadaniu okazało się, że znajdują się w nim mikroorganizmy.

Badania mają wkrótce powiedzieć nam więcej o napotkanych formach życia. Istnieje możliwość, że pochodzą z kosmosu, ale równie dobrze mogły zostać przywiezione z Ziemi. Tak czy inaczej potwierdza to fakt, że bakterie mogą przeżyć w kosmosie.