Bakteria, która pożera izotopy promieniotwórcze. To odkrycie może uratować środowisko

Naukowcy natrafili na dosyć niezwyczajną bakterię. Na zamkniętym składowisku odpadów radioaktywnych na Syberii zauważono mikroorganizmy zdolne do przyśpieszania rozkładu izotopów promieniotwórczych.
Pruszcz Gdański - zakład produkujący chemię gospodarczą ukrywał toksyczne odpady od 21 lat. (iStock.com)
WP

Badacze z moskiewskiego Instytutu Chemii Fizycznej im. Frumkina i Federalnego Centrum Badań Biotechnologii Rosyjskiej Akademii Nauk odizolowali bakterie mogące ratować środowisko przed ciężkimi odpadami promieniotwórczymi. Znaleziono je w jednym z największych na świecie wysypisk radioaktywnych substancji.

Głęboko na Syberii, w okolicach Siewierska znajduje się ogromne składowisko odpadów. Trafiają tam głównie substancje z kompleksu zakładów chemicznych na Syberii, zajmujących się między innymi przekształcaniem wzbogaconego uranu w paliwo jądrowe.

Według badań opublikowanych w rosyjskim czasopiśmie naukowym "Radioactive Waste", istnieją bakterie, będące w stanie przekształcać promieniotwórcze izotopy w ich mniej szkodliwe odmiany. W ten sposób będą w stanie ograniczać rozprzestrzenianie się wysoce szkodliwego promieniowania.

WP

Naukowcy przyglądali się bliżej bakteriom w warunkach laboratoryjnych. Zauważyli wówczas, że w różnych warunkach te mikroorganizmy inaczej wpływają na szkodliwe izotopy. Można w ten sposób dostosować warunki tak, aby najszybciej rozkładać szkodliwe substancje.

Czytaj też: Bakterie na zewnątrz ISS. Potrafią przetrwać w przestrzeni kosmicznej

Naukowcy twierdzą, że odkrycia te stanowią pierwszy krok w tworzeniu biogeochemicznej bariery dla radioaktywnych substancji. Dalszy rozwój badań może przynieść nam rozwiązanie dla bezpiecznego składowania chemicznych odpadów, bez szkód dla środowiska. Tego typu analizy naukowe prowadzi się już od lat 80 XX wieku. I nie bez powodu, bo naukowcy z całego świata sądzili, że procesy wytwarzane przez mikroorganizmy mogą mieć wpływ na rozkład środków chemicznych.

WP

**Jakim typem gracza jesteś? Preferujesz klasyczne produkcje dla jednego gracza czy uważnie śledzisz esport? Wypełnij nasz quiz!