Badacze odkryli 6‑letnią kampanię dezinformacyjną prowadzoną przez Rosję na Facebooku i Reddicie
Według nowego raportu analityków z firmy Graphika tajemnicza grupa ludzi od sześciu lat rozpowszechnia błędne informacje promujące rosyjskie interesy narodowe. Wykorzystuje do tego podrobione dokumenty i sieć fałszywych kont.
21.06.2020 13:45
Kampania, nazwana przez Graphikę "Secondary Infektion", obejmowała działania na szeregu platform internetowych – jej najwcześniejsze ślady pochodzą z 2014 roku i zostały znalezione w rosyjskim LiveJournal'u, a także na Twitterze i Youtube'ie.
W kolejnych latach kampania objęła także Reddit, Medium i część kreowanych przez użytkowników treści na BuzzFeedzie. Łącznie raport Graphiki obejmuje ponad 2,5 tys. fragmentów treści zamieszczonych w siedmiu językach na ponad 300 różnych forach, stronach internetowych i portalach społecznościowych.
Rosyjskie interesy narodowe
Według doniesień w treści tych materiałów przeważały tematy zgodne z rosyjskimi interesami narodowymi w tym okresie – podważanie wiarygodności Ukrainy, wrogość wobec interwencji NATO, osobiste ataki na krytyków Kremla.
Specjalnym celem kampanii było uderzanie w Światową Agencję Antydopingową (WADA), która wprowadziła czteroletni zakaz angażowania się Rosji w międzynarodowe turnieje sportowe po udowodnieniu rosyjskim sportowcom stosowania dopingu.
Niska skuteczność
Według analiz, pomimo szerokiego zakresu i długiego czasu trwania kampanii, niewiele propagandowych treści dotarło do szerokiego grona odbiorców ze względu na kiepską gramatykę lub wyraźnie widoczny agitatorski rys.
Nadal nie jest jasne, kto dokładnie koordynował kampanię, ale badacze zauważają pewne podobieństwa tych działań do metod rosyjskiej Agencji Badania Internetu, która próbowała wpływać na wybory prezydenckie w USA cztery lata temu.
Źródło: The Verge