Asteroida minęła Ziemię zaledwie o 70 tys. km. Mimo to została wykryta w ostatniej chwili

Asteroida minęła Ziemię zaledwie o 70 tys. km. Mimo to została wykryta w ostatniej chwili

Źródło zdjęć: © iStock.com | sdecoret
25.07.2019 14:48

Kilkanaście godzin temu ogromna asteroida minęła Ziemię w odległości zaledwie 70 tys. km od powierzchni planety. Pozostawała niezauważona do ostatniej chwili. To dowód na to, jak trudno jest wykryć potencjalne zagrożenie.

Asteroida o szerokości 100 metrów minęła Ziemię zaledwie o 70 000 km, przelatując w okolicy Australii. 2019 OK została odkryta przez brazylijskie badanie SONEAR zaledwie kilka dni wcześniej, a fakt, że minie Ziemię w tak niewielkiej odległości zaobserwowano na kilka godzin przed tym, jak pomknęła obok naszej planety.

Asteroidy potencjalnie niebezpieczne dla Ziemi

Brak ostrzeżenia pokazuje, jak szybko potencjalnie niebezpieczne asteroidy mogą zbliżyć się do Ziemi, a jednocześnie nie zostać zauważone. Na szczęście 2019 OK nie jest niebezpieczna dla naszej planety. Jednak ta i inne asteroidy znajdujące się w pobliżu Ziemi stanowią prawdziwe ryzyko.

Astronomowie doskonale zdają sobie sprawę z zagrożeń, jakie stwarzają asteroidy, więc NASA, ESA i pozostałe światowe agencje kosmiczne nieustannie obserwują tego typu obiekty. Nie trzeba przypominać o zniszczeniach, jakie mogą spowodować. Ogromny wpływ planetoidy sprzed 65 milionów lat w pobliżu Chicxulub w dzisiejszym Meksyku zapoczątkował upadek dinozaurów. Patrząc w niedaleką przeszłość można przywołać przykład katastrofy w Tungusce czy Chelyabinsku.

Asteroida 2019 OK to nie pierwsze duże ciało niebieskie, które zbliżyło się do Ziemi i zostało odkryte bardzo późno. W czerwcu tego roku skategoryzowano asteroidę 2019 LF6, która była do tej pory niewykrywana ze względu na specyficzną orbitę, po jakiej krąży.

Asteroida 2019 LF6 została zakwalifikowana do grupy Atiry, czyli krążących wewnątrz orbity Ziemi i będącej bliżej Słońca od naszej planety. Czy jest ryzyko kolizji? 2019 LF6 jest trudny do obserwowania, ale według aktualnych danych NASA nie stanowi bezpośredniego zagrożenia dla naszej planety.