Asteroida 2023 BU zbliży się do Ziemi. Obiekt dostrzeżono zaledwie kilka dni temu z Krymu

Asteroida 2023 BU zbliży się do Ziemi. Obiekt dostrzeżono zaledwie kilka dni temu z Krymu

Asteroida 2023 BU zbliży się do Ziemi
Źródło zdjęć: © Pixabay
Karolina Modzelewska
24.01.2023 12:51, aktualizacja: 24.01.2023 20:28

W zeszłym tygodniu eksperci odkryli asteroidę 2023 BU, której średnica według szacunków może wynosić od 3,7 do nawet 8,2 metra. Obiekt minie Ziemię w "niewielkiej", jak na kosmiczne standardy, odległości. Według serwisu Forbes, to "czwarte najbliższe w historii" podejście. NASA przekonuje jednak, że nie stanowi ono żadnego zagrożenia dla naszej planety.

Zdaniem naukowców asteroida 2023 BU, odkryta w sobotę 21 stycznia, zbliży się do Ziemi w czwartek 26 stycznia około 22:17 czasu polskiego. Jej minimalna odległość od jądra Ziemi wyniesie około 10 tys. km. Dodatkowo, jak podaje serwis Space Weather, kosmiczna skała znajdzie się około 3500 km nad powierzchnią Ameryki Południowej i pojawi się w pasie satelitów geosynchronicznych naszej planety. Jej przelot będzie można oglądać na żywo za sprawą europejskiego The Virtual Telescope Project.

Asteroida 2023 BU zbliży się do Ziemi

Jak wyjaśnia Forbes, to "czwarte najbliższe w historii" podejście asteroidy do naszej planety. Asteroida 2023 BU porusza się z prędkością około 9,3 km na sekundę, czyli ponad 32,4 tys. km na godzinę. Niestety ze względu na niewielkie rozmiary będzie świecić z maksymalną jasnością 11,3 magnitudo. Oznacza to, że nie dostrzeżemy jej gołym okiem. Do obserwacji obiektu będą potrzebne bardziej zaawansowane teleskopy.

Asteroida 2023 BU, którą odkryto zaledwie pięć dni przed jej podejściem do Ziemi (zauważył ją astronom amator Giennadij Borysow w Krymskim Obserwatorium Astrofizycznym w Nauchnyi), należy do grupy Apollo, która swoją nazwę zawdzięcza asteroidzie 1862 Apollo, odkrytej w latach 30. XX wieku przez niemieckiego astronoma Karla Reinmutha. Obejmuje ona obiekty typu NEO (ang. Near Earth Objects), których orbity przecinają orbitę Ziemi.

NASA podkreśla, że asteroida 2023 BU nie zagraża naszej planecie i nie można zaliczyć jej do kategorii tzw. potencjalnie niebezpiecznych asteroid (ang. Potentially Hazardous Asteroid, PHA), również przecinających orbitę Ziemi lub znajdujących się w jej pobliżu. Część takich obiektów może być zlokalizowana na kursie kolizyjnym z naszą planetą. Jest to zagadnienie, które przykuwa sporą uwagę ekspertów aktywnie pracujących nad stworzeniem skutecznych metod obrony planetarnej.