Aplikacja mobilna banku – 10 obowiązkowych funkcjonalności!
Aplikacja mobilna bankowa to narzędzie do pobrania na smartfony, za pomocą którego można sprawdzać stan konta, dokonywać przelewów, płacić za zakupy, a także wykonywać wiele operacji i transakcji o charakterze finansowym. Obecnie każdy większy bank ma aplikację iOS – na iPhone – oraz aplikację Android – na smartfony pozostałych marek. Czym się powinna cechować taka aplikacja? Jakie obowiązkowe funkcje muszą oferować najlepsze aplikacje bankowe?
10 obowiązkowych funkcjonalności aplikacji bankowej
Nieważne, czy chodzi o aplikację na Androida czy na iOS – są funkcje, które są obowiązkowe i takie, które przesądzają o tym, że dana aplikacja jest uznawana za nowoczesną, funkcjonalną i przydatną w codziennym zarządzaniu finansami. Tych 10 funkcji to:
- Płatność telefonem za pomocą BLIK/NFC/Apple Pay /Google Pay. Płacenie telefonem jest coraz bardziej modne i nic dziwnego – znacząco poprawia komfort robienia zakupów. Nie trzeba już nosić ze sobą portfela i kart płatniczych. Wystarczy mieć telefon, którego nawet nie trzeba odblokowywać, aby zapłacić przy pomocy NFC. Dzięki opcji BLIK, da się nie tylko płacić w sklepach czy opłacać zakupy online – można również wypłacać środki z bankomatów oraz uzyskać czeki zabezpieczone 9-cyfrowym kodem. BLIK jest dostępny w aplikacjach mobilnych wybranych banków, m.in. Alior Banku. Płacenie zbliżeniowo telefonem jest możliwe po zainstalowaniu aplikacji Apple Pay i Google Pay i dodaniu do nich kart płatniczych.
- Przeprowadzanie transakcji finansowych każdego typu, czyli przelewy online, przelewy na telefon, przelewy własne, przelew typu „zeskanuj i zapłać”, płatności online, płatności w sklepach stacjonarnych etc. Aplikacja mobilna powinna zawierać wszystkie funkcje dotyczące operacji bankowych, dostępne także w bankowości elektronicznej – choć wiadomo, że platforma online jest bardziej rozbudowana, to w kwestii transakcji nie powinny tu zachodzić szczególne różnice.
- Ustawienia zleceń stałych czy cyklicznych. Stałe polecenie przelewów powtarzanych co jakiś czas lub cykliczne serie przelewów to wygodne funkcje, dzięki którym nie trzeba pamiętać co miesiąc o opłacie raty, czynszu czy innym zobowiązaniu – przelew zostanie wysłany automatycznie ustalonego dnia.
- Możliwość wzięcia pożyczki mobilnie. Gdy potrzeba dodatkowych środków, najlepiej po prostu wybrać właściwą opcję w aplikacji mobilnej i zawnioskować o małą pożyczkę, limit na koncie, kartę kredytową etc.
- Dostęp do oferty banku oraz list oddziałów i bankomatów. Oferta banku wraz z możliwością od razu wnioskowania o nowe konto, pożyczkę czy inny produkt powinna być czytelnie przedstawiona w aplikacji, jednak nie w sposób nachalny, a pod oddzielną zakładką dedykowaną ofercie. Ponadto możliwość wyszukania najbliższego oddziału lub bankomatu to także nader przydatna funkcja w aplikacji mobilnej.
- Przewalutowania online. W aplikacji bankowej musi być miejsce na przewalutowanie online na popularne obce waluty, jak EUR, USD, CHF.
- Możliwość kontrolowania finansów poprzez monitoring wpływów, opłat, płatności. Czytelny interfejs i proste oznaczenie transakcji pomagają sprawdzać na bieżąco, jakie są wydatki, przychody, a także zobowiązania wynikające np. z zaciągniętych kredytów czy planów ratalnych. Ponadto, tzw. powiadomienia PUSH, czyli pojawiające się informacje o nowym przelewie na smartfonie, pomogą od razu zauważać wpływy na konto.
- Blokada karty w przypadku zgubienia lub kradzieży karty. Aplikacja powinna zawierać umieszczoną w strategicznym miejscu opcję zastrzeżenia karty – tak, by zaraz po jej utracie, można było to zrobić za pomocą jednego kliknięcia. W aplikacji powinna być także opcja wygodnego i szybkiego połączenia się z infolinią lub porozmawiania z konsultantem czy doradcą na komunikatorze.
- Łatwe logowanie i autoryzacja. Najprostszą i zarazem bardzo bezpieczną formą logowania jest biometria, czyli logowanie za pomocą odcisku palca lub skanu twarzy. W ten sposób można też potwierdzać transakcje. Jeśli tylko telefon na to pozwala, bo ma czytnik odcisków, to aplikacja także powinna udostępniać taką możliwość.
- Saldo i transakcje przed zalogowaniem. Aby nie musieć każdorazowo logować się do aplikacji celem sprawdzenia aktualnego salda i kilku ostatnich transakcji, takie informacje powinny pojawić się przed zalogowaniem, na ekranie startowym aplikacji.
Najlepsza aplikacja na telefon? Bezpieczna!
Decydując się na jedną z bankowych aplikacji na telefon, warto pamiętać o bezpieczeństwie W czasach ataków oszustów, cyberprzestępczości, fałszywych maili (tzw. phishing), wyłudzania danych osobowych i późniejsze branie pożyczek na zdobyte dane itd., trzeba zachować szczególną ostrożność przy korzystaniu z Internetu i aplikacji mobilnych. Aplikacja bankowa musi być bezpieczna w 100%, bo w końcu chodzi o pieniądze klienta. Banki oczywiście dokładają wszelkich starań, by aplikacje były bezpieczne, ale sporo zależy tu od użytkowników.
Powinni oni pobierać aplikacje tylko z zaufanych źródeł – najlepiej ze strony banku. Konieczne jest też zachowanie ostrożności w korzystaniu z aplikacji – wiele banków prowadzi kampanie edukacyjne w tym zakresie albo dzieli się radami z klientami. Przykładowo Alior Bank prowadzi stronę Stop Phishing dedykowaną informowaniu o tym zjawisku, czyli podszywaniu się pod oryginalne wiadomości od banku celem wyłudzenia danych do logowania.
Warto pamiętać, że banki nie wymagają nigdy podania identyfikatora i hasła do logowania internetowego w aplikacji mobilnej oraz nie wysyłają żadnych certyfikatów bezpieczeństwa do instalowania. Nigdy też nie proszą o wykonanie przelewów testowych i nie przesyłają w mailu wiadomości z linkiem do logowania do strony bankowej.
Aby zapewnić sobie bezpieczeństwo przy korzystaniu z aplikacji mobilnej, należy:
- nigdy nie instalować aplikacji z podejrzanego źródła,
- nie otwierać podejrzanych maili i załączników,
- logować się do aplikacji tylko w zabezpieczonej sieci internetowej,
- zmieniać PIN czy hasło do logowania regularnie albo korzystać z logowania biometrycznego,
- nie podawać osobom trzecim poufnych danych do logowania.
Poza bezpieczeństwem w przypadku aplikacji mobilnej znaczenie ma także intuicyjna obsługa, czyli możliwość bezproblemowego znalezienia wszystkich funkcji i wygodnej nawigacji oraz nowoczesny, czytelny interfejs.
Aplikacje bankowe to darmowe aplikacje – banki nie pobierają opłat za ich pobranie i korzystanie z nich.
Aplikacja mobilna z zaufanego źródła
Aplikacja na telefon Alior Bank to godne zaufania rozwiązanie zapewniające szybki dostęp do kont i całej oferty bankowej. Aplikacja jest zintegrowana z BLIK, Google Pay i Apple Pay, pozwala na kontrolę finansów przez powiadomienia push, logowanie biometrią – skan twarzy (urządzenia z iOS) lub odcisk palca (iOS oraz Android) – sprawdzania salda i historii transakcji przed zalogowaniem, łączenie się z infolinią, wykonywanie operacji bankowych, ustawianie stałych przelewów, zaufanych odbiorców i wiele więcej. To bardzo bezpieczna aplikacja, do której poza biometrią można logować się też specjalnym PIN-em mającym od 4 do 8 cyfr, a połączenia między aplikacją i serwerem banku są szyfrowane.
Być może nie ma idealnych aplikacji na telefon, ale Alior Bank przoduje pod kątem stworzenia produktu prawie doskonałego, dedykowanego klientom banku. Zawiera on wszystkie obowiązkowe funkcje, a do tego jest bezpieczny, intuicyjny w obsłudze i ma elegancki design.