Apel prezes UKE do operatorów w sprawie konkursów i loterii sms

Apel prezes UKE do operatorów w sprawie konkursów i loterii sms
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

10.02.2011 11:11

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej Anna Streżyńska zaapelowała do operatorów telekomunikacyjnych, by "radykalnie" zareagowali na rosnącą liczbę przypadków nieuczciwego wykorzystywania konkursów i loterii sms

Chodzi o tzw. sms-y premium rate, czyli sms-y o podwyższonej opłacie. W tego typu usłudze za wzięcie udziału w konkursie można zapłacić nawet kilkadziesiąt złotych. Zdaniem UKE, ludzie wysyłający takie sms-y nie zawsze wiedzą, ile to kosztuje.

Jak poinformowała w komunikacie Streżyńska, do Urzędu napływa wiele pism dotyczących usług premium rate. Przykładowo, przy próbie złożenia reklamacji rachunku (w salonach operatora lub za pośrednictwem infolinii) zawierającego opłaty za udział w loterii, klienci są odsyłani do organizatora, który działa na zlecenie operatora. Zazwyczaj otrzymują oni wówczas informację, że operator nie jest organizatorem loterii i nie odpowiada za jej prawidłowe przeprowadzenie oraz ewentualne roszczenia uczestników.

Obraz

Niejednokrotnie - zdaniem prezes UKE - operatorzy w swoich odpowiedziach na reklamacje klientów w sprawie loterii nie potrafią udzielić jednoznacznej odpowiedzi, kiedy i w jaki sposób abonent przystąpił do danej loterii. Ponadto w wyjaśnieniach dotyczących opłat za usługi premium rate wskazują, iż nie są jej dostawcami, a bliższych informacji o takim dostawcy może udzielić jedynie UKE. Zdaniem Streżyńskiej, operator równie skutecznie co UKE może udzielić informacji o firmie organizującej konkursy i loterie sms.

Prezes UKE zaapelowała do operatorów, by umożliwili blokowanie wszystkich numerów o podwyższonej płatności na żądanie abonenta, a w przypadku, gdy użytkownikiem numeru telefonu jest osoba starsza, niepełnosprawna lub dziecko - niepobieranie opłat za taką usługę.

Chce też m.in. ustanowienia limitu kwotowego na usługi telekomunikacyjne i usługi o podwyższonej opłacie. Rozwiązanie powinno umożliwiać abonentowi wskazanie kwoty, jaką miesięcznie może przeznaczyć na usługi o podwyższonej opłacie lub w ogóle na usługi telekomunikacyjne. Po przekroczeniu wcześniej ustalonej kwoty abonent niezwłocznie powinien zostać o tym poinformowany i na tej podstawie podjąć decyzje, czy chce dalej korzystać z płatnych usług.

Proponuje też, by klienci byli informowani, jak bezpiecznie korzystać z usług o podwyższonej opłacie, aby nie narazić się na zbędne koszty. "Konieczna wydaje się edukacja dotycząca zasad działania usług o charakterze rozrywkowym, zwłaszcza opartych na subskrypcji. Dodatkowo operatorzy powinni ułatwić konsumentom dostęp do danych firm zarządzających numeracją Premium SMS" - czytamy w komunikacie.

Streżyńska apeluje też do usługodawców, którzy organizują konkursy i loterie sms. Jej zdaniem powinni oni zamieszczać w internecie lub w innym medium, za pośrednictwem którego świadczą usługi, swoją nazwę, adres, telefon, adres e-mail oraz regulamin świadczenia usług.

Jej zdaniem klient przed skorzystaniem z usługi powinien otrzymać jasną i czytelną informację o jej cenie. "W przypadku, gdy usługodawca umożliwia dokonanie opłaty za usługę za pośrednictwem Premium SMS - opłata musi być wskazana przy numerze, na który ma zostać wysłana wiadomość. Informacja o cenie musi być podana tą samą czcionką, kolorem oraz na tym samym poziomie, co numer Premium SMS. Niedopuszczalne jest wskazywanie ceny Premium SMS w innym miejscu" - podkreśliła.

Jej zdaniem zamówienie jednej usługi nie powinno oznaczać zgody na korzystanie czy zapoznawanie się z innymi. "Po zakończeniu świadczenia usługi numer telefonu lub inne dane usługobiorcy mogą być przetwarzane jedynie do rozliczenia tej usługi, chyba że usługobiorca wyraził zgodę na otrzymywanie oferty handlowej w odrębnym zamówieniu" - zaznaczyła prezes.

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (8)
Zobacz także