Antonow podsumował straty. An-225 Mrija nie jest jedyną "ofiarą" Rosjan

Antonow podsumował straty. An‑225 Mrija nie jest jedyną "ofiarą" Rosjan

Lotnisko Antonowa w Hostomelu.
Lotnisko Antonowa w Hostomelu.
Źródło zdjęć: © Facebook | Antonov Company
Karolina Modzelewska
04.04.2022 18:55, aktualizacja: 04.04.2022 20:43

Ukraińskie Państwowe Przedsiębiorstwo Antonow, zajmujące się m.in. produkcją i projektowaniem samolotów podsumowało straty, jakie poniesiono w Hostomelu, gdzie mieściła się jedna z firmowych baz. Zniszczone zostały samoloty AN-26, AN-74 i AN-225, wieża kontrolna i budynek administracyjny, a uszkodzone AN-12, AN-22, AN-28, AN-132D i AN-124-100-150 oraz hangary, w których się znajdowały.

Lotnisko w mieszczącym się pod Kijowem Hostomelu w "wyniku działań rosyjskiego świata" jest trudne do rozpoznania, jak przekonują przedstawiciele Antonowa. Firma mogła dokonać dokładnych oględzin miejsca i oszacować poniesione straty, po tym, jak wojska Putina wycofały się z tej części Ukrainy. Okazało się, że wśród rosyjskich "ofiar" znajduje się znacznie więcej maszyn, niż tylko ikoniczny, największy samolot świata An-225 Mrija, o czym wielokrotnie informowaliśmy.

Z komunikatu przedsiębiorstwa, zamieszczonego m.in. na Facebooku wynika, że zniszczone zostały również samoloty AN-26 oraz AN-74. Pierwszy ze wspomnianych modeli to lekki samolot transportowy, który powstał jako rozwinięcie konstrukcji AN-24TW. Jego produkcja rozpoczęła się na początku lat 70. XX wieku, a główną innowacją, którą wprowadził w jego przypadku Antonow, była tylna rampa ładunkowa z trzema klapami, co miało ułatwiać załadowywanie samolotu. AN-26 ma długość 23,8 m, wysokość 8,58 m, a rozpiętość jego skrzydeł wynosi 29,2 m. Jego maksymalna masa startowa to 24 t, a masa ładunkowa 6,5 t. Samolot może poruszać się z prędkością około 440 km/h, a jego maksymalny zasięg to 2550 km.

Drugi ze wspomnianych modeli, czyli AN-74, to dwusilnikowy, odrzutowy samolot transportowy krótkiego startu i lądowania, który zbudowano na bazie AN-72. Tego typu maszyny mają długość 28 m, wysokość 8,6 m, a rozpiętość ich skrzydeł wynosi aż 31,9 m. AN-74 posiada większą masę startową niż AN-26. W jego przypadku jest ona równa 36,5 t, a maksymalna ładowność to 10 t. Prędkość przelotowa AN-74 to około 650 km/h, a maksymalny zasięg to 3300 km.

Jak informuje Antonow, sporo maszyn zostało też w różnym stopniu uszkodzonych. Chodzi o samoloty AN-12, AN-22, AN-28, AN-132D i AN-124-100-150. Według przedsiębiorstwa potrzeba będzie sporo wysiłku, "aby odbudować infrastrukturę lotniska i flotę lotniczą".

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie