Wydali miliony na śmigłowce NH90. Teraz Norwegia wszystkie oddaje

Wydali miliony na śmigłowce NH90. Teraz Norwegia wszystkie oddaje11.06.2022 17:19
Śmigłowiec NH90 - na zdjęciu maszyna z Finlandii
Źródło zdjęć: © Lic. CC BY-SA 2.0, Tim Felce, Wikimedia Commons

Ponad 20 lat temu Norwegia podpisała umowę na dostawę śmigłowców NH90. Mimo upływu czasu, producent nie dostarczył wszystkich zamówionych maszyn, a te eksploatowane okazały się bardzo zawodne. Władze Norwegii zażądały w związku z tym zwrotu pieniędzy. Czym jest śmigłowiec NH90 i jakie problemy techniczne trapią tę maszynę?

NH90 to śmigłowiec opracowany przez NHIndustries - konsorcjum firm z Francji, Niemiec, Włoch i Holandii. Litery NH w nazwie oznaczają "śmigłowiec NATO" (NATO Helicopter), co odzwierciedla ambicje jego twórców, którzy usiłowali stworzyć uniwersalną maszynę, odpowiadającą potrzebom wielu państw.

Prototyp NH90 został oblatany w 1995 roku, a od 2006 roku ruszyła produkcja seryjna. NH90 ma masę startową 10,6 tony, 19,5 metra długości i może osiągnąć prędkość maksymalną 300 km/h. Może być uzbrojony w karabiny maszynowe, torpedy lub pociski przeciwokrętowe, a jego producent opracował dwie zasadnicze wersje maszyny:

  • TTH, czyli taktyczny śmigłowiec transportowy (Tactical Transport Helicopter) to uniwersalna wersja, przeznaczona do przewożenia ładunków (do 2,5 tony) i ludzi (do 20 osób). Na jej podstawie opracowano wiele wariantów, pozwalających na wykonywanie zadań ewakuacji medycznej, przewozów VIP czy walki radioelektronicznej.
  • NFH to wersja morska (NATO Frigate Helicopter), mogąca działać również z pokładów okrętów. Jej zadaniem jest m.in. wykrywanie i zwalczanie okrętów podwodnych, prowadzenie rozpoznania, a także morskie misje poszukiwawczo-ratunkowe.

W śmigłowcu zastosowano wiele innowacyjnych rozwiązań, jak - po raz pierwszy w tej klasie maszyn - sterowanie fly-by-wire (bez mechanicznych połączeń, wyłącznie elektroniczne). Zastosowane rozwiązania przełożyły się na duże możliwości manewrowe śmigłowca, który jest w stanie wykonać niektóre figury akrobacji lotniczych.

Stacja Galaxy w Smart Kids Planet

NH90 ma także bardzo zaawansowaną awionikę, odciążającą pilota podczas dłuższych misji i pozwalającą na działanie o dowolnej porze doby, również w trudnych warunkach pogodowych. Jej modułowa budowa ułatwia modernizacje i dostosowanie śmigłowców do specyficznych potrzeb poszczególnych użytkowników.

Ważną zaletą NH90 jest także obniżona sygnatura radarowa i termiczna, utrudniająca wykrycie maszyny, jak również wzmocnienie i częściowe opancerzenie newralgicznych części kadłuba.

Problemy NH90

NH90 od samego początku trapią jednak poważne problemy, zgłaszane niezależnie przez wielu użytkowników. Są to m.in. zbyt mała nośność siedzisk (ok. 110 kg), co stanowi wartość za małą dla żołnierzy z oporządzeniem. Próby wykazały także, że śmigłowiec mógł lądować jedynie na idealnie gładkim podłożu, co praktycznie wykluczało możliwość lądowania w przygodnym terenie.

Kabina pilotów NH90, Źródło zdjęć: © Domena publiczna
Kabina pilotów NH90
Źródło zdjęć: © Domena publiczna

Problemem maszyny jest także korozja i liczne błędy konstrukcyjne, częste awarię napędu, skutkujące kilkoma katastrofami, jak również niska niezawodność, na którą rzutowały m.in. problemy producenta z terminowym dostarczaniem części zamiennych.

Wszystko to sprawiło, że niektórzy użytkownicy wprowadzili restrykcyjne ograniczenia eksploatacyjne, dotyczące m.in. lotów wyłącznie nad obszarami, gdzie jest możliwe natychmiastowe lądowanie na ziemi, co w praktyce wyklucza maszynę z zastosowania do zadań wojskowych. Mimo tego niektóre kraje – jak np. Włochy – używały śmigłowców NH90 podczas walk w Afganistanie.

Śmigłowiec NH90 - na zdjęciu maszyna z Włoch, Źródło zdjęć: © Julian Herzog, Lic. CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons
Śmigłowiec NH90 - na zdjęciu maszyna z Włoch
Źródło zdjęć: © Julian Herzog, Lic. CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

Norwegia rezygnuje z NH90

Jednym z użytkowników NH90 jest Norwegia, której władze uznały po kilku latach eksploatacji, że liczba problemów technicznych śmigłowca całkowicie go dyskwalifikuje. Rezultatem jest deklaracja zwrotu wszystkich maszyn do producenta i żądanie zwrotu pieniędzy za 14 egzemplarzy (producent zdołał dostarczyć 8) w wariancie NFH.

Norweska ocena jest dla NH90 miażdżąca. Z 3900 godzin, jakie zgodnie z założeniami miały rocznie wylatywać te śmigłowce, z powodów technicznych udało się uzyskać jedynie 700.

Minister obrony Norwegii, Bjørn Arild Gram, stwierdził: "Bez względu na ilość godzin przepracowanych przez naszych mechaników i bez względu na to, ile części zamówimy, NH90 nigdy nie będzie w stanie spełnić wymagań norweskich sił zbrojnych. Ten śmigłowiec po prostu nie działał tak, jak powinien."

Wtóruje mu Gro Jære z Norweskiej Agencji Materiałów Obronnych: "Ponad 20 lat po podpisaniu umowy nadal nie mamy śmigłowców zdolnych do wykonywania misji, do których zostały zakupione."

Zwrot śmigłowców przez Norwegię oznacza anulowanie kontraktu, opiewającego na 490 mln dolarów. Oznacza również, że po ponad 20 latach Norwegia wraca do punktu wyjścia: rozpoczyna poszukiwanie nowego śmigłowca morskiego.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.